fredag 23 september 2011

Höstdagjämning

Idag är det höstdagjämning och det officiella startskottet för att hösten har börjat. Många av oss kan känna att den har gjort entré för länge sedan då stora delar av sommaren har präglats av regn och rusk, men när jag tänker på höst som årstid är det inte regn som dyker upp i mina tankar. Det är snarare hur naturen kommer att skifta till en ljuvlig färgpalett av rött, gult och grönt. Att få se hur himlen fylls av fågelstreck när våra bevingade sommarbesökare beger sig söder ut för sol och bad. Att få tända levande ljus, svepa in sig i en filt och se alla filmer som man har skjutit upp eller få laga grytor och mustiga middagar som är alldeles för tunga för sommarens ljumna dagar. Det är med andra ord dags för höstmys!

När dagarna blir kallare är det inte fel att värma sig med ett varm kopp te när man kommer hem. Nedan har jag skrivit upp några av mina favoriter. De säljs säkert i fler tebutiker, men jag brukar köpa dem hos återförsäljarna nämnda nedan. 





När jag handlar på Borgeby Kryddgård brukar jag även ladda upp med ett lager av lavendelblommor, kamomillblommor, pepparmynta, eukalyptusblad och hackad echinacea rot. På morgonen brukar jag dricka en frisk kopp te av pepparmynta och på kvällen är det ljuvligt att dricka en kopp te bryggd på lugnande lavendelblommor. Det finns ett enormt utbud av olika tesorter och en stor del av nöjet är att testa sig fram för att se vad som passar. Har du något favoritte?
Ha en härlig höstdagjämning och må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar