onsdag 23 maj 2012

Pâtisserie David - en fransk oas i centrala Malmö

I Malmös härliga kvarter Sankt Gertrud hittar vi en fransk oas, nämligen Pâtisserie David.

Pâtisserie David är ett franskt konditori som bjuder på en ljuvlig miljö för en fikastund. Förra lördagen lurade jag dit kärleken. Hans reaktion var lika positiv som min särskilt när han fick reda på att jag varit där dagen innan för att göra en smygbeställning. Givetvis var det en vanlig beställning för personalen, men en smygbeställning för mig då jag var tvungen att hemlighålla den i nästan 24 timmar. Puh! En ansträngning som heter duga då jag har ruskigt svårt att hemlighålla överraskningar för kärleken.



Pâtisserie David har en underbar chokladmousse-bakelse som inte får missas! Den är fri från gluten, eller så fri från gluten som en bakelse kan vara i ett konditori, och fantastiskt god. Den har ett lager med vit chokladmousse, ett lager med mörk chokladmousse och inuti gömmer sig en underbar hemlighet. Dessvärre tror jag inte att den är laktosfri.

När jag besökte pâtisseriet dagen innan så var nästan alla bakelser slut, men chokladmoussen brukar annars finnas där dagligen. Vill du vara på den säkra sidan så gör en beställning innan precis som jag gjorde.

Kärleken gav tummen upp för både chokladmousse och pâtisserie. Vi är båda överens om att Patisserie är ett av malmös skönaste fikaställen. Upptäck det du med!

Må väl!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar