tisdag 24 april 2012

Idala gård - ett italienskt gömställe på den skånska slätten

På landsbygden utanför Trelleborg ligger ett charmigt italiensk gömställe. Idala gård bjuder på en vacker och rogivande miljö, god mat, ett stort utbud av viner och, enligt min åsikt, en trevligt samt serviceinriktad personal. 

Att åka på konstrunda under påsken har alltid var en tradition för mig. Efter ett par stopp på olika konstutställningar med diverse kreativa konstnärer var det dags att försöka rädda blodsockret från att falla genom golvet. 

Utan att jag visste vart vi var på väg körde mina medpassagerare hemlighetsfullt ut på den skånska slätten och bort från både konsthallar och brus. 

Väl framme vid en gammal, men vacker gård stannade bilen. De hade tagit mig till ett litet italienskt paradis utanför stadens gränser. I ett färgglatt och stort rum satt vi och talade medan vi såg hur kockarna arbetade i det öppna köket. 

Lokalen var nästan helt full med gäster, men det kändes som att alla matgäster hade ett tyst samförstånd om att fokusera på njutningen och att bevara den stressfria känslan som vilade över lokalen. 

Vi avnjöt en trerätters måltid som jag har bevarat åt er i bildform nedan. För min del fanns det ingenting att klaga på gällande varken mat, lokal eller service. En av ägarna hjälpte oss att välja ut ett passande vitt vin som även gav uppskattning kring bordet. Det är inte konstigt att Idala gård är med i White guide.

Utöver restaurangverksamhet håller gården i vinevenemang, vinprovningar, catering, matlagningskurser, föreläsningar, vinskördefest, ett gårdshotell, en gårdsbutik m.m. Allt med ett inspiration från Italien. 

För dig som är intresserade av italienska viner så håller Idala gård en vinmässa den 17-20 maj där femton till tjugo italienska vinproducenter gästar gården. 

Det är inga problem att äta på Idala gård om man är gluten- och/eller laktosintolerant, trots att italiensk mat är känt för att innehålla mycket vete. Gör gärna som jag och ring till restaurangerna innan du besöker dem. På så sätt behöver du aldrig vara orolig att det inte ska finnas några alternativ för dig. Nedan kan du se hur Idala gård charmade mina smaklökar.

Må väl och lev väl!


Italienska ostar, oliver, lufttorkad skinka, syltade lökar, soltorkade tomater.
Vad mer kan man begära?


En fantastisk god och fräsch laxrätt som huvudrätt.


En ljuvlig pannakotta med bär som försvann fortare än vad jag hann ta upp 
kameran, men livet är ju till för att levas. 


2 kommentarer:

  1. Har last din blogg ett tag. Den blir bara battre och battre. Keep up the good work =) Helena

    SvaraRadera
  2. Jag tackar ödmjukast och hoppas att Ätbart och njutbart ska fortsätta locka till läsning :)

    SvaraRadera