fredag 20 april 2012

V.E.S.P.A - en glutenfri pizza värd namnet

När jag fick min intolerans trodde jag att jag hade ätit min sista pizza tills en omtänksam familjemedlem hittade en pizzeria i Malmö som tillverkade glutenfria pizzor. Det är ju verkligen värt att testa tänkte jag. Pizzan var smakmässigt knappt godkänd och när jag väl hade ätit den så kändes det som att jag hade ätit en klump cement. Jag hade ont i magen och mådde illa i ett dygn. Efter den upplevelsen var jag fullt övertygad om att jag hade ätit min sista pizza.

Jag blev glutenintrolerant som vuxen och var innan dess van vid att kunna äta vad som helst. Jag och mina vänner brukade under somrarna köpa med oss pizzor för att sedan åka ner till stranden. Vi åt dem och pratade till solen gick ner. Mat är inte bara smakupplevelser utan även gemenskap. Som glutenintolerant är det lätt att hamna utanför mat-gemenskapen då allergin gör att man avviker från den rådande normen.

8 månader efter mardröms-pizzan fick jag reda på att V:E:S:P:A också tillverkade glutenfria pizzor. Minst sagt skeptisk övertalades jag att testa en. Vilken skillnad! V:E.S.P.A levererade en väl godkänd pizza med en luftig samt lite tjockare botten och med möjligheten att kunna välja vilken pizza jag än ville bland deras utbud. Inga begränsningar. V.E.S.P.As glutenfria pizza är lite mindre än en vanlig pizza, men du blir garanterat mätt. Jag äter inte så ofta pizza, men när jag gör det så vill jag ha kvalitét.

Om du tilltalas av rökt italiensk mozzarella ost, färsk basilika, mild fårost, bresaola (lufttorkat kött av oxinnanlår), parmesan, kokt italiensk skinka, ricottaost, nykokta blåmusslor, parmaskinka, olika sorters salami, pesto, marinerade kronärtskockor, Karl-Johan svamp m.m. tror jag att V.E.S.P.As pizzor även kan vara någonting för dig. Givetvis har de även andra mer klassiska pizza-tillbehör som vi svenskar är mer vana vid, men utmana vanans makt och testa något nytt.

Nu firar dessutom V.E.S.P.A att våren har anlänt genom att ha extrapris på tre av sina pizzor, varav en  av pizzorna är min favorit nämligen parma rucola. För er som klarar av att äta laktos kan jag berätta att du alltid får en gratis glass till din pizza. Tycker du inte om pizza har V.E.S.P.A även glutenfri pasta rätter med alla möjliga italienska godsaker till. Restaurangerna finns i Malmö, Limhamn och Lund.

Kort och gott: V.E.S.P.As pizza är glutenfri pizza när den är som bäst!

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om VESPAS pizza! Bästa glutenfria pizzan finns, i mitt tycke, på Pizzeria Olympic i Trelleborg. Hemmagjord botten som är nästan lika stor som de vanliga men godare och lite knaprig i kanten. Bästa tillbehöret är ett mycket vänligt bemötande. Jag som också blivit glutenintolerant i vuxen ålder tycker faktiskt att den är snäppet godare än den vanliga pizzan. Väl värd en egen resa, som de säger i Guide Michelin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Det är så värdefullt med tips om olika smultronställen. Det blir definitivt en upptäcktsresa till Trelleborg och Pizzeria Olympic för min del. Ha en fin sommar.

      Radera