onsdag 13 februari 2013

Espresso House - lämnar mer att önska för den glutenfria kunden

Förra helgen fikade jag och M på Espresso House i Västra Hamnen. När vi klev in på caféet möttes vi av en kyldisk fylld med godsaker. Muffins av olika slag, baguetter, ciabatta, sallader och en massa annat gott. Då Espresso House har ett bra utbud med laktosfria alternativ till alla kaffedrickare var min förhoppning att de även skulle bemöta sina glutenfria kunder med samma generositet.

När jag frågade expediten om vilka bakverk som var glutenfria och fick jag till svar att choklad cheesecaken är den enda som inte innehåller gluten. Vad gällde bröd fanns det frysta glutenfria bullar. Vid mitt besök var allt ljust bröd slut, men det fanns möjlighet att beställa en grov bulle. Vilket jag gjorde.

Bullen var knappt större än ett glasunderlägg i omkretsen och var smakmässigt, trots fyllning, ingen upplevelse. Med tanke på att jag var mycket hungrig lyckades jag istället äta upp choklad cheesecaken.  Hade inte hungern fått styra hade jag lämnat kvar minst hälften. Dels på grund av smaken och dels på grund av att den var otroligt mäktig.

Det positiva var att personalen var villig att göra en glutenfri specialvariant med mina önskemål gällande bullen. Ett annat plus var även att de informerade om att den glutenfria bullen skulle värmas i micron för att inte riskera glutenkontamination i grillgärnet där övriga mackor värms.

Som ni ser på bilden valde jag att frångå rekommendationen och fick min bulle värmd på grillen. Det är något som jag inte rekommenderar! Även ett mycket litet intag av proteinet  gluten ställer till oreda i tarmen och därför bör glutenfria produkter och "vanliga produkter" hanteras separat.

Sammanfattningsvis lämnar Espresso House mycket kvar att önska för den glutenfria kunden. Det förvånar mig att en så väletablerat kedja väljer att bortse från en stor grupp matkonsumenter i samhället, särskilt i en tid då många väljer bort gluten av hälsoskäl.

Jag anser att det är viktigt för oss konsumenter att ställa krav på marknaden för att uppmuntra till positiva förändringar, i såväl stora som små frågor.

Må väl!


Choklad chessecake - det enda glutenfria bakverket på Espresso House


1 kommentar:

  1. Det är en bra och viktig sak att ta upp.
    Tror att man skulle behöva utöka utbudet på många ställen. Dessutom så bör de ju vara ätbara och allra helst rent ut sagt smaskens för kunden/gästen!

    SvaraRadera