lördag 9 februari 2013

Guinnessost, shirataki nudlar och raw food

Innehåller gluten
I tisdags drog jag ut en visdomstand, vilket inte är en stor händelse om man jämför med allting som händer i världen. Dock innebär det att jag de senaste dagarna har varit förvisad till ett mycket begränsat sortiment vad gäller ätbara produkter. Min kost har till stor del bestått av drickyoghurt, smoothie, soppor, glass och annat som klassas som "skonsam mat".

Däremot har jag haft en god aptit vad gäller matlagningsprogram och min meny har bestått av allt från Sveriges mästerkock till Jamie Olivers program. Jag har studerat Per Mobergs dramatiska matlagning i Vad blir det för mat och snyftat i kapp med deltagarna i finalen till Masterchef USA. Inspirationen har flödat och behovet av att obehindrat få vara kreativ i köket med diverse fina råvaror har varit påtagligt.

Så när Kärleken och jag idag var ute och gjorde några ärenden kunde jag inte hålla mig när vi passerade Gastroteket på Mobilia. De hade en stor skylt uppe där det stod Guinnessost. Guinness är en av de få ölsorter som jag verkligen saknar. Ölen innehåller höga halter gluten på grund av att de använder vetemalt vid tillverkningen. Då osten är blandad med Guinness innehåller även den gluten. Kärleken som också älskar Guinness fick med förtjusning provsmaka osten och tyckte att den var mycket god. Två hekto fick följa med oss hem.

Jag satsade istället på en grottlagrad  Gruyere. Det är en fantastisk ost, som i det här fallet har varit lagrad i över 24 månader vilket innebär att den är laktosfri.

Därefter åkte vi till Organic Reco Market och fyllde på vårt lager med torkad mango. Jag passade också på att inhandla shirataki nudlar och två raw food bollar. Shirataki nudlar tillverkas av konjac roten och är mycket kalorisnåla. Det ska bli spännande att få testa dem i veckan. Raw food bollarna heter Summer bird och innehåller cashewnötter, dadlar, vanilj, körsbär, hallon, citron och jordgubb. De ser ut som små tryfflar och blir en lagom efterrätt efter middagen.

 I kväll blir det Lenas syrliga citronlax till middag, ett recept som är hämtat från Middagsfrids matkasse vecka 4 och som jag fullkomligt har förälskat mig i. I morgon blir det fyllda kycklingbröst lindade med bacon serverade med råstekt potatis och krämig fetaostsås.

Ibland är det bra att pausa en kort stund från någonting du älskar för att sedan komma tillbaka med full kraft och ny inspiration.

Se till att njuta av helgen och må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar