måndag 11 februari 2013

Vardagslyx och te med färskpressad apelsin


Efter en vecka av smärta på grund av den utdragna visdomstanden var det dags för lite vardagslyx. Jag hade sedan tidigare bokat in en klipp- och slingtid hos min underbara frisörska på Hårgalleriet i Limhamn och finns det en bättre dag att bli bortskämd på än en måndag? 

Det bästa med att ha en riktigt bra frisörska är att man bara kan glida ner i stolen och slappna av. Njuta av att bli ompysslad, goda samtal och ibland även hinna uppdatera sig med alla möjliga olika tidningar. Att slippa oroa sig för om man måste smyga ut ur salongen och gömma sig för allmänheten de närmaste veckorna på grund av taskiga färgval eller konstiga klippningar.  Nä, hittar du en bra frisör/frisörska så håll fast vid hen.

När alla slingor var inpackade i folie och jag lutade mig tillbaka med en tidning frågade min frisörska om jag ville testa någonting nytt att dricka. Självklart! Efter en liten stund kom hon in med en kopp te som doftade underbart. Det var te med färskpressad apelsin. Mums! Luktade och smakade ljuvligt. Givetvis var jag snabb med att fråga om hur hon hade gjort teet och om jag fick publicera receptet på bloggen. Bra idéer är till för att delas.


Gör så här: Brygg en kopp örtte (eller valfritt te som kan passa med apelsin) 
och pressa i saft från ca en fjärdelsapelsin i tekoppen. 

Ett perfekt sätt att lyxa till sitt te utan att öka kaloriintaget. Om du har i saft från apelsinen så finns det ingen anledning använda varken socker eller honung. Glöm inte att skrubba apelsinen under vatten innan du använder den för att få bort eventuell bekämpningsmedel. Det är en bra tumregel när det gäller alla citrusfrukter.

Vem har sagt att det bara är helgen som ska vara speciell? 
Låt varje dag räknas och må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar