tisdag 18 december 2012

Glutenfria våffelstrutar och kakfrossa


I lördags firade vi min underbara vän S som fyllde år. Hon och hennes make B bjöd hem till öppethus med goda kakor och glass från Otto & glassfabriken i Åhus.

S är en mycket omtänksam vän och istället för att göra glutenfria alternativ till mig så bestämde hon sig för att hitta glutenfria alternativ som alla skulle kunna tycka om. När Kärleken och jag anlände till firandet var 80 % av allt som serverades glutenfritt. Det bjöds på Sarah Bernhardt bakelserglutenfria syltkakor med lemon curdnötkakor, tryfflar m.m. När S & B åkte till Otto & Glassfabriken för att inhandla all glass hittade de även gluten- och mjölkfria våffelstrutar. Glassen, strutarna och kakorna, ja allting var super gott. Vilket firande! Jag och Kärleken hade en fantastiskt trevlig dag och det bjöds på många skratt.

Mat är gemenskap och alla ska få vara med när jag firar, förtydligade S när jag tackade henne för hennes omtanke.

Mat är gemenskap. Måltider har sedan urminnes tider samlat människor. Om man avviker från den rådande matnormen är det lätt att stundtals känna sig utanför när alla andra i sällskapet äter av samma sorts mat och något helt annat finns på tallriken framför en. Jag tycker att det är viktigt att t ex barn som går i skolan får ett allergivänligt alternativ som är så likt det ordinarie alternativet som möjligt. För känslan av gemenskap. Det är något så fundamentalt och känslomässigt betingat att det är svårt att förstå om man inte hamnar i en sådan situation själv. Jag kan erkänna att jag inte trodde att det spelade någon större roll vad man åt när jag åt gluten, men efter 2 år med allergimat inser jag vikten av att få känna matmässig samhörighet med sällskapet vid middagsbordet.

Om du känner dig osäker på hur du kan laga mat till din glutenfria gäst så be om råd eller be vederbörande att ta med sig mat/efterrätt, men glöm då inte att berätta vad övriga sällskapet ska äta så att din gäst får en chans att förbereda något liknande. Och glöm inte att den extra ansträngningen som du gör i köket kommer att uppskattas enormt hos din gäst med matallergi.

Stort tack till min vän S för att du alltid ser lösningar istället för problem!

Må väl!




1 kommentar:

  1. Tack för att ni kom en dag som denna och att både du och kärleken uppskattade vad som fanns. Vi själva var oerhört nöjda med allting och er närvaro gjorde rosen på tårtan. :-)

    // B

    SvaraRadera