fredag 14 december 2012

Provsmakning: Gluten- och laktosfria pepparkakor



Julen närmar sig steg för steg och jag njuter för fulla drag. Efter att ha florerat i flertalet mattidningar, några kokböcker och spanat på nätet har jag nu ringat de rätter som redan har vunnit en plats på jultallriken samt de rätter som fortfarande konkurrerar om en finalplats. Pepparkakor är något som jag redan nu har bestämt mig för att lösa på enklast möjliga sätt i år. I frysen finns redan två färdiga glutenfria pepparkaksdegar från Fria som jag har lite blandade planer för. Ibland är det dock skönt att snabbt och lätt kunna köpa med sig ett paket pepparkakor från mataffären. Jag har tidigare smakat Sempers glutenfria pepparkakor och måste erkänna att det inte var någon hit. Så på väg hem till mina vänner B & S köpte jag med mig ett paket glutenfria pepparkakor från CrazyBakers of Sweden. Dags för provsmakning!

Innehåll: 150 gram pepparkakor som är fria från gluten och laktos.

Provsmakare: Undertecknad, min vän B och min vän S.

Omdöme: Pepparkakorna var helt ok, men inte mer. Det som saknades var tydligare kryddning då pepparkakssmaken var mycket mild. Konsistensen är hård och det känns mer som en småkaka/skorpa än en pepparkaka. Skulle jag köpa dem igen? Ja, men bara om jag inte har några hemmagjorda pepparkakor hemma. De är bättre än Sempers glutenfria pepparkakor, men Frias glutenfria pepparkaksdeg, som du gräddar själv, vinner över båda med hästlängder.

Betyg: 2,5 av 5

Stort tack till min B som tog bilden som ni ser ovan.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar