tisdag 18 december 2012

Söndagslyx: Glutenfria pannkakor med kokosgrädde och bär




En av mina vänner tipsade mig om bloggen primallife.se där en tjej vid namn Emma skriver om paleolitisk kost eller stenålderskost som det också kallas. Jag läser ofta hennes blogg och har upptänkt att hon har publicerat många recept som jag vill testa. I helgen övergick tanken till handling och i söndags hade Kärleken och jag en lyxig frukost. Lyx för mig är att äta något riktigt gott en lugn morgon när det känns som att man har all tid i världen. Den här morgonen blev det Glutenfria pannkakor med kokosgrädde som serverades med bär, skivad banan och kokoschips.

Kvällen innan ställde jag in frusna jordgubbar och blåbär i kylen så att de skulle tina under natten. På morgonen när Kärleken tog med mopsen på morgonrundan så rörde jag ihop pannkakssmeten. Jag tvådubblade receptet för att jag var osäker på hur många pannkakor som skulle gå åt. Först mosade jag bananerna med en stavmixer och sedan blandade jag ner ägg, mandelmjöl och kryddorna. Därefter fick Kärleken, som är pannkaksmästare i vårt hushåll, uppdrag att börja steka dem. Han stekte dem i kokosolja och pannkakorna fick en vacker färg av gurkmejan.

Jag fortsatte till moment två dvs att vispa kokosgrädden. Jag plockade ut den kalla skålen, de kalla elvispkrokarna och den extra krämiga kokosmjölken ur kylen. Nu var det dags att vispa! Den som är van vid att vispa laktosfri vispgrädde vet att det tar ett bra tag innan man ser något resultat, men sedan pang så händer det grejer. Principen är den samma för krämig kokosmjölk så ha tålamod!

Med kokosgrädden klar, pannkakorna gräddade, bären tinade så var det bara att skiva en banan och plocka fram kokoschipsen. Et voila, en riktigt god frukost serverad.

Tränar du mycket och är intresserad av att äta stenålderskost så kan jag rekommendera boken The Paleo Diet for Athletes av Loren Cordain.

Må väl!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar