lördag 30 juli 2011

Cashewbollar med lime och kokos

En av mina drömmar är att få fjällvandra. Packa allt som jag behöver i en ryggsäck, sätta på kängorna och ta med kärleken ut bland fjället och bergstopparna. Tillbaka till naturen. Tillbaka till lugnet. Tillbaka till självet utan att stadens sus och brus får komma emellan. Att dricka vatten ur kalla bäckar och laga all mat på ett stormkök i enkelhetens namn. Jag talade häromdagen med en man som fjällvandrat både i norden och på andra platser i världen. När han berättade om hur han hade sett hur samerna drev sina renar i jättelika flockar medan han satt och drack kaffe utanför sitt tält kunde jag inte än längta efter en resa till naturen. 

När du rör på dig mycket, oavsett om det är under en fjällvandring eller för att du har ett fysiskt arbete eller en aktiv fritid, så gäller det att fylla på med energi. Erica Palmcrantz Aziz har, i hennes bok Raw food på svenska, publicerat ett recept på raw cashewbollar med lime och koks. De är syrliga, söta och framför allt goda. När jag vet att jag kommer att ha intensiva dagar med mycket fysisk aktivitet så brukar jag förbereda en sats med cashewbollar och förvara den i kylen så att jag kan fylla på med energi när än jag behöver. De är lätta att göra och går att förvara ett par dagar i kylen.  Många gånger har jag med mig en påse med nötter och russin, men cashewbollarna känns lite lyxigare och det är kul med variation. Cashewbollarna fungerar inte bara som ett energisnack utan är också ett utmärkt tillbehör om du vill bjuda hem någon på fika. För att komma till receptet för cashewbollar med lime och kokos så klickar du här.

 Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar