tisdag 5 juli 2011

Lax med räkor, färsk sparris och hollandaisesås

Färsk sparris är ljuvligt! Det är underbart att kunna gå och köpa dessa fäska gröna eller vita stänger som gör sig så bra på tallriken. Oavsett om man strosar i affären eller passerar torghandlare så finns de där. Häromdagen beslöt jag mig för att köpa en bunte gröna sparrisar. Att sparris och hollandaisesås gör sig bra tillsammans är ingen hemlighet och jag såg mitt nyinköp som en chans att utmana mig själv till att göra hemmagjord hollandaisesås för första gången. 

Efter att ha gogglat runt på diverse receptsidor så hittade jag ett recept som fick utgöra basen för mitt experiment. Fördelen med hollandaisås är att den är naturligt glutenfri, men utmaningen är att göra en sås som inte skär sig. Såsen och sparrisen fick ackompanjeras av lax och räkor. Jag beklagade mig en stund över att jag inte hade någon parmesanost hemma, men orkade inte gå tillbaka till affärens myller av människor och köer. Det som gjorde den här middagen ännu mer speciell var att jag inte skulle äta ensam. Äter jag ensam och såsen skär sig är det ju bara jag som vet om det, men nu var vi två. Insatsen ökade ett snäpp och samtidigt som mitt underbara sällskap skar grönsaker hade jag full fokus på att få ihop en god sås samtidigt som sparrisen inte skulle bli för mjuk och båda skulle tajma laxen i ugnen. 

Under min utmaning måste jag erkänna att jag fegade med såsen. Jag kände redan från början att smaken inte var så tydlig som jag önskat, men vågade inte riktigt gå all-in då jag insåg att det skulle kunna innebär en skuren sås. Vinnarskallen i mig tog över. Nu i efterhand ångrar jag min feghet och kommer utan tvekan att göra en mer välsmakande sås nästa gång. Slutresultat: Såsen skar sig inte, sparrisen hade perfekt konsistens, laxen var så god som lax ska vara och framför allt så var sällskapet allt jag kunde önska. 

Receptet på min middag hittar du nedan. Givetvis kan du  själv välja vilka ingredienser som du vill ha i salladen. Tycker du att måltiden saknar kolhydrater är kokad nypotatis ett gott tillbehör. Välj och vraka efter eget tycke. 


Lax med räkor, färsk sparris och hollandaisesås 

För två personer

Ingredienser

2st Laxfiléer
Saft från 1/2 Lime
Limepeppar eller annan valfri krydda
1 dl Räkor
6-10 Färska sparrisar
2 Äggulor
150 gram Laktosfritt smör
2-3 msk Vatten 
1 tsk saft från citron
Salt 
Vitpeppar
Tomat
Gurka
Kålrabbi
Paprika
Salladslök

 Lax och räkor

Tina laxfiléerna. Placera filéerna på en smörjd form och krydda med limepeppar samt med saft från limen. Tillaga i ugnen på 200 grader i 20 minuter. 

Tina räkorna om de är frysta och skala dem.

Sparris

Skär av en liten bit på skjälkens nedre den och koka upp vatten i en kastrull som har en tillräckligt stor diameter för att sparrisen ska få plats. Salta vattnet. Lägg i sparrisen när vattnet kokar. Sänk värmen och låt den sjuda i ett par minuter tills det går att sticka genom en potatissticka i stjälkarna, men det ska fortfarande finnas lite motstånd. 

Hollandaisesås

Jag använde det här receptet, men tyckte att smaken blev för mild så goggla dig fram till ett recept som passar dig eller testa det här och tillsätt lite extra citronsaft eller syra av annat slag.

Sallad

Skölj alla grönsaker. Skala och skiva kålrabbin till chipsliknade skivor. Skiva eller hacka gurkan och paprikan. Skiva tomaten och hacka salladslöken. 

Lägg upp lax och sparris på tallriken. Häll hollandaisesåsen över ingredienserna och lägg räkorna på tallriken. Har du parmesanost hemma så hyvla lite ost över sparrisen. Lägg upp salladen på en tallrik vid sidan om. Servera och njut!

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar