onsdag 6 juli 2011

Kaffekokarkokboken


Det är morgon. Kaffekokaren puttrar i bakgrunden och solen lyser in genom fönstret. Malmö börjar vakna till liv och jag lika så. Som matintresserad (eller foodie som en av mina vänner brukar kalla mig med glimten i ögat) dras jag till information om mat och den dras till mig. Allt från mattidningar, artiklar om mat i "vanliga tidningar", böcker med kostinriktning, matlagningsprogram till matbloggar m.m. Vi lever ju i ett samhälle där information, åtminstone gällande mer alldagliga saker, inte direkt är en bristvara. Det är snarare svårare att värja sig än att missa allt som händer och lyfts fram i media. Med min omfattande bokkonsumtion och min vardagliga mottaglighet information älskar jag att ta en paus och bara förkovra mig i humoristiska inslag eller att läsa om människor som tar ett stort kliv utanför det givna mönstret.


Morgnar som denna är perfekta för en såndan paus och en visit på den otippade matbloggen kaffekokarkokboken.blogg.se där vi kan följa hur Katja Wulff lagar mat i sin kaffekokare. Bloggen är inte bara härligt kontroversiell utan har dessutom vunnit priset Årets matblogg 2010. Katja kommer även att släppa boken "Kaffekokarkokboken - ett experiment i kokkonst" under hösten 2011. Allt började i en studentkorridor med ett gemensamt kök, som Katja ville undvika, och därför beslöt  hon sig för att utforska om man kunde laga mat i en kaffekokare. Med sin mormors kaffekokare, en ovanlig idé, två galna katter och en stöttande Dan har hon nu ändrat svenskens syn på hur snäv kaffekokarens område egentligen är.  Kvar på internet finns också ett klipp från 2009 när Katja Wulff gästade TV4's nyhetsmorgon och lagade mat i sin kaffekokare. Ett utmärkt klipp för er som vill se hur det fungerar.

Min kaffekokare har fortfarande en mycket kort meritlista där det står: Kokar kaffe och förgyller därigenom Louises morgon. Men till den där koppen kaffe är det kul att emellanåt bryta det traditionella nyhetsflödet och djupdyka in i Katjas kaffekokarvärld där ett ägg tar 1 1/2 timme att koka. '

Tummen upp för innovatörer! Ni gör vardagen lite roligare.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar