fredag 22 juli 2011

Jamie Olivers Chilimandlar

I fredagsmysets anda tänkte jag ägna dagens inlägg åt att dela med mig av mitt favoritsnacks, chilimandlar. De är lätta att göra och otroligt goda. Det var för ett par år sedan som jag ramlade över konceptet chilimandlar. Det är Jamie Oliver, även känd som den nakna kocken, som har komponerat ihop dem från början. Han brukar ta bort det yttersta skalet från mandlarna, men jag brukar av ren lathet behålla det på.

Jag skulle även vilja dela med mig av tre tips till er som tänker testa det här receptet. Först det viktigaste: Händer som har hanterat chili ska vara så långt som möjligt från ögonen, även ett bra tag efter. Om ni är två i köket och den andra måste ta ut sina linser någon timme senare så var gullig nog att erbjuda dig att hantera chilin. Att ta sig i ögonen efter att ha rört chili gör man oftast bara en gång. "Once bitten and twice shy" som Wham sjunger i låten Last Christmas. Andra tipset är att inte steka mandlarna på för hög värme om du använder olivolja. Oljan förstörs om pannan är för varm så stek istället på lite lägre värme. Nötterna blir lika goda ändå och det tar inte så lång tid. Tredje tipset är att ha koll på händerna när mandlarna är klara. Mandlarna blir otroligt varma och det tar ett tag för dem att svalna. Det optimala är att äta dem när de är ljumna, men tar man dem för tidigt finns risken att man bränner både fingrar och tunga. 

Chilimandlar är ett perfekt snacks med naturliga ingredienser. En bonus är ju att chilin ökar kroppens ämnesomsättning ett litet snäpp, den innehåller vitaminer och den har antiinflammatoriska egenskaper.

Ha en skön fredagskväll och må väl!


Jamie Olivers chilimandlar

Sötmandel
Färsk röd chilifrukt
Salt
Olivolja att steka i

Hacka den färska chilifrukten. Ta fram en stekpanna och häll i lite olivolja när stekpannan är varm. Tänk på att steka på låg värme när du använder olivolja. Häll i den hackade chilifrukten och mandlarna. Stek tills mandlarna är varma. Häll över på en tallrik med hushållspapper på (för att suga upp eventuell överflödig olivolja) och salta. Enjoy!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar