söndag 13 mars 2011

Café Stunden

Igår besökte jag Café Stunden på Östra Tullgatan 4 (vid Drottningtorget ) i Malmö. Det som gör Stunden unik är inte bara den inbjudande miljön utan det faktum att större delen av deras meny består av raw food* och dessutom är ekologisk.

I vanliga fall brukar det medföra en viss begränsning när man som glutenintolerant går på restaurang. Ofta måste man syna menyn i sömmarna och fråga restaurangpersonalen om vilka möjligheter det finns att antingen utesluta delar av maträtten eller göra om den. Om restaurangen serverar glutenfria måltider så brukar alternativen vara få. På Stunden möttes jag av en meny där är all raw food är både glutenfri och laktosfri vilket medförde att det nya problemet var inte vad jag kunde äta utan vad jag skulle välja. Vilken härlig känsla att kunna välja och vraka!

Efter stor beslutsångest valde jag zuccinipastan bolognese och det visade sig att vara ett utmärkt val. Jag fick utöver detta möjlighet att smaka deras goda hamburgare (obs det är inte en traditionell hamburgare) och blev imponerad av både smak och utförande. Det härliga med raw food är att varje tallrik är som en färgpalett fylld av vitaminer och antioxidanter.

På Café Stunden finns ett stort utbud av maträtter och även efterrätter. Om ni går dit så passa på att smaka på deras himmelska raw-cheesecake med bär. Det är en ljuvlig smakupplevelse som är helt naturlig, men ack så god!

Jag önskar er alla en underbar söndag!

Må väl!


(*Raw Food är upphettad naturlig mat där man eftersträvar att behålla så mycket av näringen som möjligt.  Jag kommer att skriva ett inlägg om Raw Food längre fram.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar