torsdag 31 mars 2011

A hot cup of chocolate

Idag är det torsdag och inte vilken torsdag som helst utan en regnig torsdag. Det är en typisk nordisk kall, blåsig och grå dag som berättar att vintern ännu inte har släppt sitt järngrepp fullt ut. Under dagar som dessa finns det bara en sak att göra dvs att mysa!

Dagens köksexperiment blev någonting som jag har tänkt på ett tag. I boken " En delikat affär" läste jag om hur Steve blev bjuden på en kopp varm choklad av sin vän. Vännen gjorde den varma chokladen genom att smälta mörk choklad och blanda det med mjölk. Hur gott låter inte det? Perfekt för en grå dag.

Jag inhandlade Anton Berg's 72%iga choklad (fair trademärkt) och laktosfri mellanmjölk. Väl tillbaka i köket valde jag omsorgsfullt ut den kopp som skulle få äran att innehålla mitt experiment. Sedan hällde jag upp mjölk i den för att se hur mycket mjölk som det skulle behövas. Det blev ca 2,5 deciliter och till det uppskattade jag att jag skulle behöva 4 rutor choklad för att få en fyllig smak. Man kan välja hur smakrik drycken ska bli genom att ha fler eller färre rutor choklad. 

Jag smälte chokladen i en kastrull, rörde i mjölken efterhand och lät allting värmas upp under omröring tills att det nästa började att koka. Därefter hällde jag upp den himmelska drycken. Jag måste erkänna att det var precis så gott som jag hade föreställt mig. 

Dagen tips: Bryt den gråa vardagen med a hot cup of pleasure så hoppas vi att solen hittar sin väg tillbaka i morgon.

Må väl!

4 rutor 72%-ig choklad / 2,5 dl laktosfri mellanmjölk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar