lördag 12 mars 2011

Frukost

Morgonstund har guld i mun. Frukost är en måltid som många älskar och lika många avskyr. Jag tillhör den första kategorien så jag skapade nya matvanor på morgonen när jag insåg att jag inte längre kunde äta gluten. Visst finns det möjlighet att köpa eller baka glutenfrittbröd, men jag valde att ta tillfället i akt och skära ner på brödintaget. För dig som vill ha en lite mer varierad frukost så kommer här förslag på vad man kan äta.

  • Ägg -  i alla dess fomer. Stekta. Kokta. I omelettform eller som en enkel äggröra. (Jag brukar alltid krydda min äggröra med lite chili.) Fördelen med ägg är att de innehåller fullvärdigt protein.
  • Smoothie - här finns en uppsjö av variationer. Använd bär, frukt, juice och starta dagen med en vitamin-kick. Jag kommer att skriva mer om olika sätta att göra smoothies framöver och varför det kan vara fördelaktigt att äta om man är glutenintolerent. 
  • Nötter - Cashew, Valnötter, Paranötter, Mandlar, Hasselnötter osv.  Om du äter 2 paranötter om dagen får du i dig dagsbehovet av selen. En näve nötter om dagen brukar vara lagom då nötter innehåller mycket energi.
  • Frukt/torkad frukt - Tänk på att frukt och speciellt torkad frukt har en söt smak så var noga med att inte äta för mycket om du är sockerkänslig.
  • Fisk - ta några sillbitar på frukosttallriken eller kanske lite lax eller makrill. Variera! Äter du fet fisk får du dessutom i dig Omega 3. 
  • Grönsaker - Vi bör få i oss minst 500 gram frukt och grönt om dagen så varför inte göra lite morotsstavar eller gurkstavar till frukosten? En mogen avokado är inte heller fel. 
  • Fil/yougurt - det finns laktosfri yogurt i de flesta affärer. 
  • Pålägg - Vem har sagt att de måste finnas på en smörgås? Skinka, ost, korv, köttbullar och andra pålägg går alldeles utmärkt att äta som de är. Rulla ihop osten eller skinkan och ät den tillsammans med exempelvis två kokta ägg. Saknar du att äta smörgåsar finns det möjlighet att baka eget eller att köpa glutenfritt bröd. Du kan även göra en "macka" genom att ha pålägg på en riskaka. 
Kombinera de alternativ som du tycker bäst om. Glöm inte att det bästa sättet att få i dig all näring som du behöver är att äta varierat.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar