fredag 25 mars 2011

Våffeldagen

Sedan ett par år tillbaka har jag haft som tradition att ha öppet hus med nygräddade våfflor på våffeldagen. Jag gillar tanken på att stå vid ett rykande järn medan mina nära och kära minglar runt med varsin våffla i handen. I år ställdes jag inför utmaningen att för första gången möta våffeldagen som glutenintolerant.

Då jag gillar frasiga våfflor brukar jag utgå från ett recept som innehåller grädde, vetemjöl, vickyvatten och smör (våffelrecept.) Tidigare har det varit lätt att byta ut mjölkprodukter mot laktosfria varianter, men hur skulle det bli när vetemjölet inte längre var en möjlighet?

För ett par dagar sedan ramlade jag över Carlshamn Bageris Ljusa Mjölmix som är glutenfritt, mjölk- och laktosfritt. Trots att jag väldigt sällan använder substitut valde jag att den här gången göra det enkelt för mig och byte ut vetemjölet mot den ljusa mjölmixen. Det glädjer mig att säga att det fungerar. Våfflorna blev frasiga, goda och våffeldagen kunde firas i vanlig ordning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar