fredag 1 april 2011

Garam Masala-gryta











Efter en förmiddag med regn och rusk tittade solen äntligen fram under eftermiddagen. Med sol ute och ljus i sinne satte jag på mig gympaskorna och begav mig ut på landet för att ta en promenad genom skog och över öppna fält. Det finns få saker som känns så välgörande som en tur i naturen en solig dag. Det ger utrymme för reflektion och är en bra brytpunk innan helgen.

Efter en 5 km rask promenad kom jag hem och var riktigt hungrig. Det är bra att äta direkt efter att man har utfört fysisk aktivitet för att då tar muskelcellerna upp energin utan att behöva använda hormonet insulin. Mot bakgrund av att min hunger redan hade infunnit sig så lade jag tankarna om att göra köttbullar på hyllan och siktade istället in mig på att göra en garam masala-gryta. En smakrik maträtt som är snabb och lätt att göra.

Garam masala betyder "het blandning" och är en kryddblandning som används i indisk matlagning. Innehållet i kryddblandningen varierar beroende på var i Indien som du befinner dig. Man kan dels göra en egen garam masala eller köpa exempelvis Santa Maria garam masala spice mix. Enligt Santa Marias hemsida kan den innehålla laktos dock hittar jag inget som tyder på det i innehållsförteckningen och har själv aldrig reagerat, men för den som är extra känslig kan det vara bra att göra en egen blandning för säkerhets skull. 

I min snabbversion av Garam Masala-grytan så använde jag kryddmixen samt Findus Wok Classic (istället för att skiva eller blanda egna grönsaker.) Har du gott om tid är det inte fel att ordna egna grönsaker annars fungerar Wok Classic alldeles utmärkt.

Garam Masala-gryta 

Ingredienser:

400 ml Cocosmjölk
44 ml Garam masala (hemmagjord eller färdig spice mix)
150 g Frysta eller färska grönsaker (exempelvis Findus Wok Classic eller broccoli, minimajs, vattenkastanjer, palsternacka, morötter) 
400 g kycklingfilé eller quorn
En näve naturella cashewnötter
En klick cocosfett

Skär kycklingfilén i mindre bitar. Värm en stekpanna och lägg i cocosfettet. Lägg i kycklingen och bryn den så att den får en stekyta. Lägg i de frysta grönsakerna och stek alltsammans tills att kycklingen är genomstekt och grönsakerna är varma. Häll i garam masalan och därefter cocosmjölken. Låt grytan puttra på låg värme i några minuter för att såsen ska värmas upp och så att innehållet hinner ta smak av kryddorna. Jag brukar avvakta till den sista minuten innan jag lägger i cashewnötterna för att de inte ska bli mjuka. Du kan servera grytan med exempelvis basmatiris. Jag föredrar att äta grytan som den är.

Utgår från vad du tycker är gott och vad som får dig att må bra.

Må väl!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar