måndag 25 april 2011

Glutenfri påskmat

Det svåra med att laga glutenfri påskmat är inte att hitta något som är ätbart utan tvärtom att lyckas välja ut några få maträtter att laga. Det finns oändligt med alternativ. Jag har ärvt min äventyrslust och min kreativitet av min mamma. Om jag blir hälften så häftig som henne i köket är jag lyckligt lottad. I år stod vi för matlagningen. Inte på grund av den föråldrade synen på att kvinnor ska stå i köket utan för att jag och mamma tycker att det är så kul att ingen annan får komma i närheten när vi stökar runt bland råvaror och kastruller. 

Vi började med efterrätten. En påsktårta med rårörda hallon. Jag hittade receptet i Ica's tidning "Billiga Veckan" och vi var båda överens om att det skulle bli en bra påskefterrätt. Resultatet ser ni på bilden bredvid. De rårörda hallonen (hallon, lime och florsocker) gjorde sig riktigt bra med tårtan.
Därefter gjorde mamma sin ljuvliga köttfärspaj och marinerade kycklingklubbor. Hon hade hittat ett recept där man marinerar kycklingklubbor i riven ingefära och chilisås, men när slutresultatet stod på bordet tyckte vi båda att man kunde utesluta ingefäran nästa gång. Det blev en märklig smak helt enkelt. 

Jag fick bland annat ansvara för den varma potatissalladen så jag kokade delikatesspotatis och gjorde i ordning senapssåsen. Senapssåsen görs genom att man blandar olja, vinäger, senap, äggula, socker, salt och peppar. När potatisen var färdigkokad vände jag ner den i den majonäsliknande såsen. Sedan tillsatte jag kapris, hackad purjolök och rädisor. Mums!

På vårt påskbord i år fanns: 
  • Marinerade kycklingklubbor
  • Varmrökt lax
  • Kallrökt lax
  • Olika sorters sill
  • Ägg
  • Varm Potatissallad
  • Köttfärspaj  (som jag kommer att skriva mer om i ett inlägg framöver.)
  • Sallad 
  • Påsktårta med rårörda hallon
  • Påskägg fyllda med godis
Det bästa man kan göra är att se möjligheter istället för problem när det gäller glutenfri matlagning och även när det gäller livet i stort. Laga mat med dina nära och kära. Det är oftast lika kul att laga mat med likasinnade som det är att äta maten tillsammans när den är klar. Nu ska jag ut och ladda upp med lite D-vitamin i det fina vädret samt njuta av ledigheten. Ha en underbar annandag påsk!

Må väl!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar