lördag 9 april 2011

Chokladdoppade jordgubbar

Lördagen har sedan urminnes tider varit dagen för godisätande trots att fredagen, med dess fredagsmys, har blivit en stark kandidat. Affärerna lockar med hylla efter hylla som är fylld med allt från Ahlgrens bilar till Marabous alla chokladsmaker. Bredvid står inte allt för sällan en vägg av lösviktsgodis med ett tjugotal alternativ som kompletteras av lika färgglada påsar vilka verkar nästintill vara bottenlösa. Det är lätt att satsa på kvantitet istället för kvalitet, men låt oss vända på det. Vad längtar du efter i kväll? Finns det någon smakupplevelse som du är nyfiken på? 

När jag klev i frukt- och grönsaksavdelningen hos min lokala Ica-handlare drogs mina ögon genast till askarna med de röda bären. Jordgubbar! Givetvis inte svenska utan spanska. Rent matfilosofiskt gillar jag tanken på att följa årstidernas naturliga matutbud, men mina ögon kunde inte släppa de röda juvelerna och efter att ha luktat på dem fanns det ingen återvändo. För mig smakar jordgubbar som sommar och att få äta dem en solig dag som denna, efter en iskall och ihärdig vinter, är rena lyxen. 

Då jag bara för några veckor sedan blivit introducerad för Anton Bergs 50%-iga (och fairtrade-märkta) Chili, Honey & Almond - choklad dök tanken på att kombinera den söta, chrispiga och heta chokladen tillsammans med jordgubbarna upp i mitt huvud. Inte heller denna tanke ville släppa taget om mig så det slutade med att jag lämnade Ica-handlaren med både choklad och jordgubbar. Mums!

Chokladdoppade jordgubbar

ca 60 gram choklad 
10 jordgubbar

Smält chokladen i ett vattenbad och doppa/rulla sedan jordgubbarna i den. Lägg upp dem på ett fat och låt chokladen stelna. Sätt gärna in dem i kylen för att de ska stelna lite snabbare. Om du är mycket känslig för laktos kan du istället välja en choklad som innehåller högre kakaohalt.

Välj bort slentriangodiset som hamnar i kundkorgen av ren vana och unna dig istället något som du verkligen tycker om, oavsett om det är en raw food efterrätt, laktosfri glass eller en fruktsallad.

Må gott i vårsolen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar