onsdag 27 april 2011

And the winner is...

Nu har jag precis tagit farväl av fem av mina favoritgrabbar, Gregg Wallance, John Torode, Dhruv Baker, Dr Tim Kinnaird och Alex Rushmer. Dessa grabbar har under de senaste veckorna gett mig en regäl injektion med inspiration. Känner du också till dem? Jag talar så klart om programledare och finallisterna i brittiska Masterchef 2010. Då jag har valt att spela in programmen istället för att anpassa mig efter tv-tiderna så är jag lite sen i min upptäckt att det var Dhruv Baker som tog hem titel, men bättre sent än aldrig.

Programledarna Gregg Wallance och John Torode har kritiserat, uppmuntrat, njutit och fasat över de maträtter som deltagarna  har lagat under programmets gång. Mina favoritögonblick har varit när Gregg har tagit en stor sked efterrätt, slutit ögonen och avgett ett av sina "lovely" som respons på deltagarnas kreationer. Att han är förtjust i efterrätter går inte att missa.

Vi har fått följa hur finallisterna har lagat mat i köket på restauranger som har Michelinstjärnor. Hur de har tränats av berömda kockar. Hur de har ställts inför svåra utmaningar i Indien och sedan avslutningsvis stridigt om titeln i Masterchef-köket. Trots att Dhruv blev den slutgiltiga vinnaren var både Gregg och John rörande överens om att alla tre finallisterna var något alldeles extra i både teknik och smak.

Alex, som redan innan programmet var matskribent, har valt att fortsätta att utveckla sin matlagning samt skriva om den på hemsidan alexrushmer.com. Om du vill få en gnutta brittisk matinspiration av en ung man som gillar att experimentera i köket så rekommenderar jag Alex Rushmer's sida. Håll tummarna att kommande Masterchef säsonger blir lika inspirerande som denna har varit.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar