onsdag 27 april 2011

Starved for attention

Idag höll jag en kostföreläsning på ett hälsohem i södra Sverige. Jag talade om hur mat är information till kroppen i form av näring, hur det kan vara en njutning och hur relationen till mat kan präglas av beteende och kulturella sammanhang. Äter jag för att jag är hungrig? För att jag är uttråkad? För att få näring/energi? För att jag är ledsen? Eller för att uppnå en viss form av njutning?

I Sverige har vi god tillgång till mat med affärer runt hörnet som är öppna mer ofta än sällan. Vi har lyxen att ställa oss de frågor som jag just skrev. Mat handlar inte bara om näringsrika, välkomponerade och läckra måltider. Mat inkluderar även viktiga frågor gällande tillgång, djurhållning och produktion.

Jag vill passa på att flagga för att fotoutställningen Starved for attention kommer att finnas på Fotografiska museét i Stockholm mellan den 4 maj och den 29 maj 2011. Det är en utställning som är gjord av den berömda fotoagenturen VII (Seven) på beställning av Läkare utan gränser. Starved for attention belyser frågor kring undernäring, brist på rätt sorts mat och svält. Utställningen kommer även att visas i bland annat New York, Paris och Milano. Budskapet för kampanjen är "195 million stories of malnurition. It's time to rewrite the story."

För att nå en förändring krävs medvetenhet. Är du i Stockholm i maj så ta chansen. Annars kan du läsa mer om kampanjen genom att klicka på länkarna ovan.

Må väl och gör väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar