tisdag 19 april 2011

Atmosfär

Igår hände det som jag inte trodde skulle hända. Jag blev eld och lågor över en ceasarsallad. En ceasarsallad!! En av måndagens härliga överraskningar var att jag blev bjuden på lunch på restaurangen Atmosfär. Atmosfär ligger på Fersensväg 4 (mitt emot S:t Petri gymnasieskola) och öppnade 1997 som en av Malmös gourmet restauranger. Under 2008 utökades utbudet och fler matalternativ fanns nu att tillgå.

Atmosfär är en ljus och fräsch restaurang med stilren inredning. Det känns lyxigt på ett trivsamt sätt. När jag läste genom lunchutbudet gjorde jag det enkelt för mig och beställde en Ceasarsallad utan krutonger samt förklarade att jag inte tål gluten.

En stund senare kom en glad prick utbärandes på två tallrikar mot vår sällskap. När han stannade vid bordet så avfyrade han ett stort leende och sa; vem önskar en glutenfri sallad? Jag kände igen honom och medan min hjärna arbetade hårt för att placera honom så lyckades mina ögon se hans namnskylt, Henrik Regnér. Polletten trillade genast ner. Henrik är Atmosfärs ägare. Under vår vistelse var han ute i restaurangen och spred glädje genom att konversera med gäster samt servera mat. När vi gick sade han hej då. Henriks glada närvaro och uppenbara engagemang skapar en enorm trivsel i restaurangen.

Nu till det viktigaste: Maten var suverän! Min ceasarsallad var perfekt! Kycklingen var saftig, de små små (men många) baconbitarna var knapriga och smakrika. Salladen var fräsch och såsen var den godaste ceasarsalladsås som jag någonsin har ätit. Len, men inte mesig och den gifte sig perfekt med de andra ingredienserna. Jag måste erkänna att jag fuskade med laktosen. Såsen innehöll säkert laktos, men så här i efterhand är jag glad och tacksam över min smakupplevelse.

Restaurangen har en fräsch och välkomnande miljö. Trevlig personal med en engagerad ägare och riktigt god mat med möjlighet att äta glutenfritt. Är du i Malmö så rekommenderar jag varmt en lunch på Atmosfär.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar