torsdag 14 april 2011

Påskmat och smulpaj

Igår hade jag och mina vänner en påskmiddag tillsammans. En ypperligt tidig påskmiddag, men vi ville ta chansen att få fira påsken tillsammans innan alla åker åt olika håll. Vi är två personer som har födoämnesallergier, en som är vegetarian och ett antal personer med "vanlig" kosthållning som har full förståelse för alla sorters matavvikelser. På plockbordet stod glutenfria köttbullar, vegetariska bullar och vanliga köttbullar. Potatis med och utan ströbröd. Sill i mängder. Baconlindad kyckling. Gräddfil med och utan laktos. Ägg med skagenröra. Ägg med rom. Ägg med majonäs och räkor. Stekta prinskorvar utan gluten. Sallader och mycket annat gott. Till min förtjusning var det mycket lättare att ha ett varierat påskbord som glutenintolerent än vad jag trodde. Det är ju tur med tanke på att både midsommarbord och julbord brukar vara i samma tema, fast utan fjädrarna så klart.

Mina två vänner som ansvarade för efterrätten bestämde sig för att göra helt gluten- och laktosfria smulpajer då de ansåg att pajerna är så goda så att alla kan njuta av dem. De gjorde ett fantastiskt jobb!
Smulpajen på bilden nedan är fotograferad innan den gräddades i ugnen. Jag försökte att ta en bild när den kom ut nygräddad, men fick inte en chans och ville undkomma med alla lemmar i behåll från mina efterrättssugna vänner. Oatly har en vansinnigt god vaniljsås som smakar som flytande vaniljglass. Den är med andra ord perfekt för ett smulpajs tillfälle. Den gör sig även väl med andra pajer och med fruktsallad. 

 Gluten- och laktosfri smulpaj är otroligt lätt att göra. Det är bara att ta ett smulpajrecept (gärna ett där degen består av mjöl, socker, smör och havregryn*) och ersätta smöret med en laktosfri variant samt att använda ett glutenfritt mjöl. Mina vänner använde hallon och blåbär under pajtäcket, men det finns ju oändliga variationer på vad man kan ha istället. Låt fantasin flöda fritt!

Må väl!


*Tänk på att kontrollera så att havregrynen inte är veteberikade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar