måndag 11 april 2011

Raw food för alla

Idag damp den ner i min brevlåda. Paketet som jag har väntat på sedan förra veckan. Som ett litet barn har jag sett fram emot att äntligen få utforska Erica Palmcrantz Aziz matlagningsdvd med 17 stycken raw food recept som hon tillreder framför kameran. Erica har gjort dvd:n "Raw food för alla" i samarbete med tidningen Hälsa och den säljs i Hälsas webshop för 129kr + porto och en exp avgift.

Så fort jag fick nys om att dvd:n skulle vara tillgänglig så nosade jag genast upp den för att lägga in en beställning. Dels för att jag är nyfiken på hur raw food gör sig i en matlagningsdvd och dels för att jag själv har gått en en-dags-kurs i raw food hos Erica för ca ett år sedan. När jag lämnade hennes kurs var jag fylld av energi och inspiration. Jag vågar påstå att det hade med hennes härliga utstrålning att göra.

Till dvd:n får man ett häfte där alla recept står skrivna. Alla recept i dvd:n är glutenfria, laktosfria och mjölkproteinfria. En fröjd för oss födoämnesallergiker! Erica visar oss, i ett vackert kök, hur vi kan göra allt från frukost till middag och efterrätter med råkost. Hon mixar bland annat ihop smoothies, gör chokladmousse på raw food vis och tillreder en grön lasagne. Även om det bitvis märks att Erica är lite ovan framför kameran kan jag rekommendera dvd:n till nybörjare som är nyfikna på hur man lagar raw food och som undrar varför man gör vissa processer som att exempelvis blötlägga nötter och torkad frukt. För den erfarne raw food skaparen tror jag att det är mer spännande och givande att utforska nya recept i det egna köket.

Det som gör att jag dras till raw food är att det innehåller mycket näring samt att det är vackert för både öga och smaklökar. Längre fram kommer ni att få läsa om min raw food inspiratör Emma Lundström som är en fena på att få mina smaklökar att dansa med sina spännande kreationer.

Se dig omkring och utforska; vem är din inspirationskälla eller förebild i köket? Ensam kan man komma långt, men tillsammans kommer vi ännu längre.

Må väl!
En bild på buffén som Erica serverade på kursen som jag gick 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar