söndag 10 april 2011

Presenttips

Personligen tycker jag att det är roligare att både ge och få presenter "bara för att.Bara för att den här fick mig att tänka på dig. Bara för att jag vill göra dig glad. Bara för att jag vill stötta dig i din nya utveckling eller bara för att det kändes rätt. Inte för att jag förväntas ha något med mig, utan bara för att jag vill.

En av mina vänner bjöd över mig på middag. Vi hade inte träffats på några veckor, men senast jag talade med henne berättade hon att hon hade börjat göra raw food-efterrätter och att hon trivdes bra med sin nya hobby.

När jag gick förbi en presentaffär, några dagar innan vår middag, såg jag en vacker presentask vars utformning fick mig att tänka på henne då den hade passat perfekt i hennes hem. Där och då föddes tanken på en "bara för att-present". Jag köpte asken, gick hem och letade upp spännande raw food-recept på internet. Därefter skrev jag ut dem i litet format och klippte till dem så att jag kunde rulla ihop dem till små rullar. För att de inte skulle gå upp knöt jag ett snöre runt varje rulle och lade försiktigt ner dem i asken.

Tanken var att asken skulle bli en inspirationskälla. När än min vän var sugen på att testa en ny maträtt/efterrätt så skulle hon bara kunna sticka ner handen och ta upp en av rullarna utan att veta vad det stod i den. På så sätt skulle hon få läsa recept hon kanske aldrig hade snubblat över annars och varje rulle skulle bli en överraskning. 

Det blev en succé. Min vän älskade tanken på att få upptäcka nya recept varje gång hon öppnade en rulle och kände sig rörd över att jag visade intresse i hennes nya hobby.

Det krävs oftast så lite för att vi ska göra varandra glada. Det finaste vi kan göra är att verkligen se en annan människa. Skäm bort dina nära och kära. Visa dem att du ser dem oavsett om det är i ord, handling eller med en "bara för att-present." 

Må väl!

Mitt presenttips: Ge bort en ask med recept till någon som du tycker om och som gillar att stöka i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar