tisdag 5 april 2011

Lantliv Mat & Vin

När jag handlade inför gårdagens köksstök så smög sig en ny tidning ner i min kundkorg, Lantliv Mat & Vin. Efter matlagningen kröp jag upp i soffan med tidningen och en kopp te. När jag bläddrade i tidningen så upptäckte jag till min förvåning att större delen av recepten inte innehöll gluten. Som den matnörd jag är var jag tvungen att extrakolla och se om min första reaktion var rätt. Efter att ha räknat recepten så kom jag till fram till att över 70% av recepten var glutenfria (då räknade jag inte med recept i annonser och särskiljde inte ut såser från de mer omfattande recepten.) En del av recepten innehöll visserligen laktos, men det är i regel lättare att ersätta med laktosfria alternativ utan att det förändrar maträttens struktur eller smak.

Lantliv Mat & Vin bjuder på fräscha recept, vackra bilder, varierande reportage, dryckesförslag och massor av inspiration. I det nummer som är ute i affären nu så är det en stor påskspecial där vi får ta del av recept till bland annat ägghalvor med marinerade räkor, fänkålssill, inkokt lax med wasabikräm, aprikos och örtspäckad lammstek och mycket annat gott. Personligen skulle jag inte bli förvånad om det snart blir ett inlägg om receptet parmesankorgar med mango och räkröra här på ätbart och njutbart. En maträtt jag mer än gärna skulle sätta tänderna i.

Nästa nummer utkommer den 28 april och även då kommer den att få följa med i min kundkorg med en förhoppning att det glutenfria utbudet ska vara lika stort som nu.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar