lördag 2 april 2011

Gustafsröra à la Billy Opel

Halv 8 hos mig är ett program som jag mer än gärna tittar på. Det är intressant att se hur olika personligheter möts, hur de lagar mat och vad som faller dem på läppen. Man blir både inspirerad och avskräckt.

I måndags var det dags för oss att besöka Mora och först ut i programmet var Erik a.k.a Billy Opel. Utöver att jag fick njuta av det mysiga dalamålet så fick jag även en nypa inspiration då Erik började sin middag med att servera gustafsröra i tunnbrödkorg. Jag har aldrig varit så förtjust i röror, men efter att ha sett programmet kände jag att gustafsröran var någonting som jag var tvungen att testa.

Jag rotade genom hela korvsortimentet hos min lokala ICA-handlare, men då det inte fanns en gustafskorv inom synhåll freestylade jag med en annan rökt korv istället. Cremé fraichen blev givetvis en laktosfrivariant och efter att ha blandat i den hackade korven, finhackad rödlök samt riven parmesan beslöt jag mig för att provsmaka innan jag lade i senapen. Röran var välsmakande redan då så jag sparade lite av den första versionen och blandade sedan i senapen. Gustafsröran kan mycket väl användas i exempelvis en bakpotatis. Min favorit version var den utan senap, men testa gärna och se vad du tycker.


Ingredienser:
Laktosfri Cremé Fraiche
Gustavskorv
Rödlök
Parmesanost
Senap

 Receptet finns att tillgå på recept.nu. Klicka på länken ovan för att komma dit.
Vill du se Halv 8 hos mig-avsnittet så finns det tillgängligt för alla på tv4play.se i 2 dagar till.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar