söndag 17 april 2011

Ebbas Skafferi

Igår var jag och några vänner inne i Lund för att lyssna på His Holiness Dalai Lama, som var inbjuden till Sverige av hjälporganisationen Individuell Människohjälp. Efter den fantastiska stunden inne på Färs och Frosta Arena begav vi oss in till Lunds centrum för att fortsätta de filosofiska diskussionerna över en tallrik med mat. När vi promenerade längs Bytaregatan skymtade vi en caféskylt vid ett av husen. 

Nyfikna beslöt vi oss för att undersöka vad Ebbas Skafferi hade att erbjuda. När jag klev in genom dörren lade jag märke till en skylten bakom kassan där det stod "Även vegetariskt, soyamjölk, laktosfritt, glutenfritt, veganskt & sojaprodukter." Bingo! Trots att hela caféet i stort sett var fullsatt lyckades vi att få tag i ett bord i ett av rummen längst in. 
Väl framme vid kassan igen skummade jag genom menyn och frågade min mage om den var sugen på bakad potatis, sallad, tapas eller något av de andra alternativen. Svaret blev tortilla med stekt kycklingfilé, salsa och grönsaker. 

Som jag tidigare har nämnt är det ett puzzel att äta ute när man är födoämnesallergiker. Jag beställde kycklingtortillan och förklarade att jag inte ville ha någon tortilla till då jag inte tål gluten. Kvinnan i kassan var snabb med att erbjuda mig en glutenfri crêpes istället för tortillan. "Är den laktosfri?" frågade jag och på två röda hade kvinnan extrakollat med köket och berättade att den innehöll skummjölkspulver. Jag var alldeles för nyfiken för att låta skummjölkspulver hindra mig så det blev crêpes, kyckling, salsa och grönsaker.

Vi satte oss vid bordet och efter ett tag kom maten. Crêpen var gigantisk och välfylld, men bränd. Bortsett från det smakade den pannkaka och gjorde sig bra tillsammans med tillbehören. Dessvärre var kycklingen bitvis stenhård vilket troligtvis ett resultat av för lång stekning. Personen i sällskapet som beställde en surdegsbaguette fick en liten baguette, som inte hade mättat någon, till priset av 65 kronor. 

Inredningen på Ebbas skafferi är charmig och välkomnande. Det är sådant café som skiljer sig från Espresso house och Waynes coffee då det har en utpräglad personlig stil. Jag upplevde att personalen var trevlig och hjälpsam samt att jag fick god service under hela besöket. Det enda som jag inte var nöjd med var maten. Även om det är ett bra initiativ att erbjuda mat som är tillgänglig för alla så serverades maten bränd och hård. Dessvärre hann jag inte smaka på kaffeutbudet på Ebbas Skafferi och då de har certifierade Baristor ska jag ge caféet en andra chans. De kanske kan tjusa kaffeälskaren inom mig. 

Oavsett slutresultat finns det en charm med att gå emot vanans makt och prova nya ställen. Du vet aldrig när du ramlar över nästa smultronställe eller när du får en matupplevelse för livet.  

Må väl! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar