lördag 9 april 2011

Sejfilé i vitvinssås med potatistoppar och kokta morotsstavar

Jag har länge suktat efter boken Fish without a doubt av Rick Moonen, en av kokarna som deltog i TOP CHEF Masters och som är en mästare på fiskrätter. Då man knappt ser mitt nattduksbord på grund av alla böcker har jag satt in ett bokköpar-embargo på mig själv några veckor framöver. Det hindrar mig dock inte från att utforska havets läckerheter i köket. 

Igår hittade jag en sejfilé i frysen och började genast spinna vidare på vad jag skulle kunna göra med denna vita, frusna fiskbit. Jag bestämde mig snabbt för att jag ville göra något fiskgratäng-inspirerat utan att nödvändigtvis göra en fiskgratäng. Slutresultatet blev sejfilé i vitvinsås med potatistoppar och kokta morotsstavar. För att göra rätten lite mer smakrik kryddade jag fisken med svartpeppar och citronsaft. Den mosade potatisen fick sällskap av persilja, riven parmesan och pressad vitlök innan den spritsades till en potatistopp. Morotsstavarna kokades till en mjukare konsistens och vitvinssåsen smakades noggrant av. Under processen tittade mina härliga vänner förbi så jag glömde att notera måtten till rätten, men vill du ha ingredienserna till någon av komponenterna så skicka ett mail till: louisesmatgladje@gmail.com.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar