söndag 24 april 2011

Resetips för glutenintoleranta

Trots sol och påskfirande här hemma i Sverige längtar jag efter att få resa. Strosa längs Seine i Paris, återupptäcka New York's alla finurligheter, äta på fiskrestaurangerna i irländska Galway eller bege mig till någon ny plats som jag aldrig har upplevt förut. Nya intryck, nytt språk och nya mat. Mat, där har vi nyckelordet. Hur ska jag som älskar mat kunna upptäcka den nya gastronomiska världen utan att riskera att få i mig gluten?

När jag läste sydsvenskans söndagsbilaga hade de ett stort reportage om Paris som jag slukade sida för sida. På sidan efter reportaget stod det, i artikeln längst ner, med stora bokstäver; "Pekbok för intolerenta resenärer." Först visste jag inte hur jag skulle reagera, men när jag läste artikeln förstod jag att det är en bok, No thanks I'm allergic, som hjälper matallergiker att kommunicera sin matintolerans, med hjälp av bilder och användbara fraser, på 37 olika språk. Tummen upp! Den är skriven av 20-åriga Ted Wallamsson som själv upplevde det problematiskt att förklara vad han inte kunde äta när han reste utomlands Visst är det härligt när någon ser ett problem och sedan utarbetar en lösning som alla kan ta del av.

Till alla er resesugna och matglada glutenintoleranta har jag gjort en lista med länkar till tips där man kan få hjälp med fraser och liknande inför resan.

Må väl!

Tips inför utlandsresan

mixwells reseinformation

No thanks I'm allergic av Ted Wallamsson ( finns för 76 kronor på adlibris.se)

Svenska celiakiförbundets översättningskort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar