fredag 27 maj 2011

Cocosglass, chokladsås och maränger

I onsdags var det dagen med stort D. Dagen då jag hade min sista redovisning i utbildningen som jag läser. Inga fler inlämningar. Inga fler redovisningar. Inga fler prov. Nu gäller det bara att ta vara på den korta tid som är kvar innan vinden blåser söderut igen och mitt underbara gäng sprids ut över hela landet. En vecka kvar och den veckan är guld värd.

Sista redovisningen var onekligen ett delmål värd att firas. Så fort jag kom hem plockade jag fram elvisp, ägg, socker, cocosflingor, cocosmjölk, kakao, decilitermått och bunkrar. Först ut; hemmalagad cocosglass! När man lagar cocosglass använder man ägg, men bara äggulorna vilket medför att det blir en hel del äggvita kvar. Råvaror är till för att användas. Vad gör man med ett gäng äggvitor? Jo, maräng! Maräng och glass är ett koncept som sällan slår fel, men någonting saknades. Chokladsås! Cocosglass, maräng och chokladsås! Där hade vi svaret. Den gyllende trion som skulle få äran att ätas i härligt sällskap. Det blev en underbar kombination och en kul kväll. Det enda som kunde höja rätten ännu en nivå var färsk ananas, men den får gästspela vid något annat tillfälle.


Kan man göra cocosglass utan glassmaskin? Absolut! 
Lägg in smeten i frysen och rör om ett par gånger medan den fryser till för att den inte ska bli för hård.


 Cocosglass

Jag gjorde cocosglassen utifrån ett recept i boken Gott utan gluten, soja, laktos, vete, mjölk, ägg av  Annika Wesslén och Gunilla Lindeberg. Då jag tycker att varje matkreatör ska ha credit för sin skapelse väljer jag att inte lägga ut deras recept här.  Däremot finns det ett liknande recept som är publicerat på internetforumet "Behandla autism nu" som du kommer till om du klickar här. Använd det receptet och tillsätt cocosflingor efter behag. Jag använde ca en deciliter till 2 satser. 

Min före detta pojkväns mamma lärde mig hur man gör chokladsås. Hon sa att det enda du behöver hålla redan på är vilka de tre ingredienserna är och att det ska vara lika mycket av varje. Har du 1 dl socker så tar du 1 dl vatten och 1 dl kakao också. Lätt som en plätt!

Chokladsås

1/3 socker
1/3 kakao
1/3 vatten

Blanda ingredienserna i en kastrull och låt såsen koka upp under omrörning.

Maräng, detta söta lilla tillbehör som är lika lätt att göra som att köpa i affären. Allt som du behöver är en bra elvisp och lite tid. Sockret ska alltid vara hälften så mycket som antalet äggvitor. Använder du 3 äggvitor blir det 1,5 dl socker. Använder du 8 äggvitor blir det 4 dl socker osv. Många använder ättika när de gör maräng, men jag har sällan det till hands så jag håller mig till de andra två grundingredienserna.

Maräng

2/3 Äggvita
1/3 socker

Blanda äggvitan och sockret med hjälp av en elvisp. Vispa tills smeten har fått en trög konsistens. Klicka  ut smeten på en plåt och sätt in i ugnen i 60 minuter på 100 grader. 

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg!
Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar