lördag 28 maj 2011

Svenska celiakiförbundets startpaket

Svenska celiakiförbundets startpaket och inbetalningskort nådde mig i veckan i form av ett stort kuvert. När jag öppnade kuvertet så ramlade det ut tidningar, informationsfoldrar och mitt första medlemskort i förbundet. På bilden kan ni se ett smakprov på några av de saker som fanns med. Efter att ha plöjt genom allt material fick jag en del nya insikter. Det är inte så lätt att som nybörjare hålla reda på alla beteckningar och råvaror som gluten kan tänkas gömma sig i, men celikaiförbundet ger goda tips på hur man kan skapa en glutenfri vardag.


Varför ville jag bli medlem i svenska celiakiförbundet? Oavsett om det gäller en sjukdom, ett intresse eller en matintolerans så är det i regel alltid roligare att vara fler. Man kan känna igen sig i varandra. Dela information och tillsammans höja rösten när viktiga frågor måste lyftas. Ett medlemskap i svenska celiakiförbundet kostar 200 kronor och för familjemedlemmar betalar man därefter 50 kronor per person. 

Jag säger inte att du ska bli medlem i förbundet. Alla individer har rätt att skapa sig en egen uppfattning om vad de vill stödja och vilken väg som de vill gå. Är du en nybörjare som vill ha hjälp på vägen eller någon som tycker att det finns frågor kvar att arbeta med gällande exempelvis information kring matintoleranser, vårdinsatser eller matutbud kan det vara smart att gå med. 

"Tillsammans är man mindre ensam."

Må väl!


1 kommentar:

  1. Hej Louise!

    Vilken trevlig blogg du har. Hoppas vi ses snart. Våra bin ser fram emot att få träffa dig!

    Bästa hälsningar,
    Elisabeth

    SvaraRadera