torsdag 2 juni 2011

Avslutningsmiddag: En kväll i goda vänners lag

Känslan av att höra hemma på en plats är fantastisk. Jag känner till nästan var enda sten i omgivningen. Jag förundras dock ständigt över hur mycket glädje en plats kan ge. Nu är det ju inte stenarna som skänker mig mest glädje utan människorna. Igår kväll höll skolan en avslutningsmiddag för oss som nu ska ut och testa våra vingar. Det blev en sommarkväll full av skratt, samtal och god mat. En kväll helt i min smak. Det underbara med just den här skolan är att varje individ får utrymme trots att det är en hel drös med människor som läser här. Långborden var dukade och en ljuvlig buffé stod och briljerade, redo att anfallas. I vanliga fall kan det vara omständigt att hitta saker att äta trots buffé, men inte här. Här finns en omtanke om alla magar, om alla kosttyper och alla individer.




På min tallrik hamnade:

Gluten och laktosfri broccolipaj
Glutenfri pastasallad med svarta oliver, fetaost, soltorkade tomater och annat gott
2 olika laktosfria såser 
Lufttorkad skinka
Rostbiff
Sallad
Honungsmelon
Kiwi


Till efterrätt blev det gluten- och laktosfria chokladmuffins med laktosfri grädde och jordgubbar. Mums! Jag tycker att något av det finaste som man kan göra är att se och bekräfta en annan människa. Mat är mer än en smakupplevelse. Det är mer än näring till kroppen. Mat är gemenskap, ett forum för att dela glädje, ett forum där vi kan se och ta hänsyn till varandra.

Till dig som ska bjuda en person med födoämnesintolerans på middag: skäm bort din gäst med omtanke! Fråga gästen om råd inför matlagningen om du är osäker på vad han/hon kan äta och be honom/henne att komma med tips. Be i värsta fall vederbörande att ta med egen mat om du inte har tid eller utrymme för att även göra specialmat. Att laga gluten- och/eller laktosfri mat är inte svårt och skulle du känna dig osäker kan du alltid slänga iväg ett mail till louisesmatgladje@gmail.com så kan jag hjälpa dig med svar på dina frågor.

Må väl och gör väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar