lördag 4 juni 2011

Bondens egen marknad

Klockan är 09:00. Det är lördag. Luften är sommarvarm och på Drottningtorget i Malmö står ett antal olika stånd uppradade. Det är dags för vårens sista Bondens egen marknad. Trots den tidiga timmen så har ett gäng malmöbor redan hittat hit och florerar bland det varierade utbudet. Det finns ekologiska grönsaker, marmelader, saft, honung, fisk, viltkött, kött från utegrisar, ägg, ostar, surdegsbröd och mycket annat gott. 


Jag strosar runt bland alla färger, allt sorl och skämmer bort mina sinnen med intryck. Vid nästan varje stånd finns det möjlighet att smaka på delar av utbudet. Jag låter smaken från en calvadosgelé från Glorias äppelgård sprida sig i munnen medan mitt sällskap utforskar kallpressad rapsolja med vitlökssmak vid ett annat stånd. 


Landet möter staden. Konsumenter möter producenter. Matglada själar möter varann. Sedan den 21 maj har malmöborna haft möjlighet att besöka marknaden mellan kl 09:00 till 14:00 på lördagar. Konceptet är enkelt: närproducerade och säsongsbaserade varor direkt från bönderna. Marknaden håller nu ett kort sommaruppehåll, men återkommer igen under perioden den 27 augusti till den 15 oktober. Samma tid och samma plats. 



Det som lockar mig med marknaden är inte bara utbudet utan även möjligheten att tala med de olika försäljarna kring råvaror, uppfödning och tillagningstips. Goda råvaror är en förutsättning för att kunna göra riktigt god mat. Och vem vet mer om råvarorna än den som ser dem växa fram?

Nu ska jag njuta av ett glas rabarbersaft på balkongen och låta solen få göra sitt.

Må väl!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar