måndag 13 juni 2011

Lunch hos Elisabeth

Det är söndag. Solen tittar med jämna mellanrum fram bakom molnen och jag sitter i ett mindre paradis. På min ena sida sitter Elisabeth och bordsgrannen på den andra sidan är ett vackert äppelträd med små gröna kulor som ska förvandlas till mogna äpplen. I bakgrunden hörs ett svagt surrande ljud och trädgården utgörs av blomstrande grönska. Kryddväxter, fruktträd, rosor och andra växande skönheter. På det dukade bordet finns ett vackert fat med en härlig laxsallad, en skål fylld av gula citroner och en brödkorg fylld av nybakat bröd.  

Salladen kommer från den egna trädgården, berättar Elisabeth. Mina ögon dröjer kvar vid brödet som ser luftigt och saftigt ut. Det är nytt för mig. Brödet. Jag har aldrig gjort glutenfritt bröd tidigare, men tänkte att det kunde vara kul att prova inför idag, fortsatte hon. Jag köpte Sempers grov mix och följde receptet som stod på kartongen. Utöver det så tillsatte jag rosmarin och lite honung. 

Brödet såg otroligt tilltalande ut och jag, som är så skeptisk till glutenfria bröd, blev motbevisad igen. Det var ljuvligt. Inte alls tungt utan snarare luftigt och smakrikt. Jag anade det söta från honungen och kryddan från rosmarin. Hela lunchen var mycket god och perfekt för en sommardag så jag bad Elisabeth om receptet. 
Laxsallad

6 skivor rökt lax
Blandade salladsblad
4 avokados
Avokado i bitar
Gräslök
Mozzarellaost (kan bytas ut mot laktosfri-variant)

Dressing

1 msk rivet apelsinskal
1-2 tsk honung
1 msk fransk senap
1 msk god vinäger
2 msk pressad apelsinsaft
5 msk god olja
Salt
Svartpepar
Dragon 
Dill

Skär laxen i breda strimlor och fördela över salladsbädden. Lägg på avokadon i bitar och skivad mozzarella. Krydda. Blanda ihop dressingen och häll över.

Till efterrätt fick jag njuta av en fruktsallad med skivade jordgubbar, honungsmelon och citronmeliss tillsammans med en röra av laktosfri créme fraîche, rivna citronskal och honung. Efter att ha lagt upp allting på min tallrik ringlade jag lite mer av den hemmaproducerade honungen över frukten och lät sedan alla smakerna gifta sig i min mun. Svensk sommar när den är som bäst. Det surrande ljudet i bakgrunden och sötman som spred sig kring mina smaklökar var en av orsakerna till att jag var där. Men det får ni läsa mer om i nästa inlägg.

Mål väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar