lördag 18 juni 2011

Glutenfri tacopaj och flyttdagar

I morgon får jag nycklarna till min gamla lägenhet som nu ska bli mitt nya hem, efter ett år på vift. Ett nytt liv i en bekant stad. Även om en del av möblerna finns kvar i lägenheten finns det fortfarande tempon som ska avklaras. Vänner ska samordnas. Kartonger ska lyftas och lägenheten ska besiktigas. Köket ska packas upp ur lådorna och äntligen få en chans att blomstra igen, men innan dess kommer det att finnas hungriga magar att mätta.

Är det någonting som jag har lärt mig efter alla mina flyttar så är det att ha god mat tillgänglig för de som är snälla nog att hjälpa till. Sist jag flyttade mellan två lägenheter lät jag en termos med kaffe stå redo i båda lägenheterna. Likaså en skål med frukt och en skål med torkad frukt och nötter. Allt för att mitt kära flyttgäng skulle kunna fylla på med energi när de behövde. Flytt är en påfrestande historia som kräver god organisation och ett jämnt blodsocker för att kunna avklaras på smidigast möjliga sätt. Under förra flytten avslutade vi dagen med en snabbt uppdukad buffé som bestod av grillad kyckling, tomater, sallad, oliver, soltorkade tomater, fullkornspasta (det var innan min celiaki), fetaost, tzatsiki och annat gott. Efter det blev det kladdiga choklad- och hallonmuffins till gänget innan de sista tappra vännerna hjälpte mig att sätta ihop möbler. Vilka hjältar! Det går så mycket snabbare att få ordning i lägenheten om man är fler och det uppskattas verkligen att få hjälp när man ska flytta in i ett nytt hem. Oftast är man redan vid flytten rätt slut efter allt packande och städande.

Den här gången är flytten i betydligt mindre skala, men matfrågan måste ändå lösas. Kaffe, frukt och nötter är ett givet inslag, men jag behöver även mat som jag kan förbereda dagen innan och som är lättillgänglig efter flyttinsatsen. Tacopaj! Tacopajen skadas inte, utan gynnas snarare, av en extra dag i kylen. Jag kan värma den i ugnen och det går snabbt och lätt att skiva upp till med mina medhjälpare. Salladen, som är ett gott tillbehör, kan jag förbereda på morgonen utan någon stor kraftansträngning.

Tacopaj


Köttfärs

500 g köttfärs
1 påse tacokrydda original 
1 gul lök
1/2 dl skivade jalapenos
1 dl chili sauce
3 msk vatten
Laktosfritt smör till stekning

Hacka den gula löken och stek den i en klick smör tills att den har fått färg. Lägg upp löken på en tallrik och stek därefter blandfärsen i smör. När blandfärsen är genomstekt häller du i den stekta löken och tacokryddan tillsammans med vattnet. Rör runt så att köttet blandas med kryddorna. Hacka jalapenosen och lägg i dem samt chilisausen. Låt puttra på spisen tills köttfärsen har fått en fastare konsistens.

Sås
1 1/2 dl laktosfri créme fraîche
2 dl tacosås (medium)
1/2 tomat

Blanda tacosåsen i en skål tillsammans med créme fraîchen. Hacka tomaten i mindre bitar och blanda ner den i såsen.

Topping

1/2 - 1 dl riven ost


Pajdeg


4 dl glutenfritt basmjöl
120 gram laktosfritt smör
3 msk vatten

Blanda det rumstempererade smöret tillsammans med mjölet och vattnet tills det blir en jämn smet. Lägg in smeten på en tallrik i kylskåpet i 20 minuter. Tryck därefter ut degen i en pajform och förgrädda den i ugnen under 15 - 20 minuter på 175 grader.

Lägg i köttfärsen och bred ut såsen i ett laget ovanför köttfärsen. Strö över den riva osten och sätt in pajen i ugnen och gädda den i 175 grader under 15 minuter.

På flyttdagen: Värm Tacopajen i ugnen och servera sedan med en god sallad till. 

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar