lördag 25 juni 2011

Glutenfri Midsommarmat

Nu har tystnaden infunnit sig i lägenheten igen. De enda ljuden som hörs är diskmaskinens arbetande, mopsens snarkningar och ljudet från knapparna som trycks ner på tangentbordet. Igår var vi ett härligt gäng som stökade och bökade runt i köket innan det var dags att avnjuta utdelningen av våra insatser. Mat i all ära, men det bästa med våra traditionella högtider är utan tvekan sällskapet. Allt prat, alla skratt och gemenskapen. I år stod jag för matplaneringen så middagen blev både laktos- och glutenfri med undantag för ena efterrätten. Jag har aldrig gjort en cheesecake och när jag snubblade över ett paket ekologiska digestivekex i mataffären tänkte jag bättre sent än aldrig. En utmaning för mig och något att sätta tänderna i för alla mina icke-glutenintoleranta gäster. Men vad skulle jag komponera ihop för glutenfri efterrätt?

Jordgubbar hör ju onekligen midsommar till och när jag letade efter inspiration till midsommarbuffén ramlade jag över ett recept på limoncellogrädde med biscotti i senaste numret av ELLE mat & vin (NR 3 2011). Citron, grädde och jordgubbar går hand i hand så jag gjorde en laktosfri variant av limoncellogrädden, bytte ut biscottin mot Sempers Cantucci (italienska mandelskorpor) och serverade detta till jordgubbarna. Galet gott om jag får säga det själv! Vad som bjöds på under kvällen kan ni läsa om nedan. Även om det blir en del förberedelser går det snabbt när man är flera. 
Mina bästa råd inför att planera och genomföra en bjudning är att Keep it simple och se till att ha kul på vägen. 

I morse samlades vi igen och åt upp det sista från buffébordet som en härlig brunch tillsammans med jordgubbssmoothies, juice, bacon och kaffe. Ett perfekt sätt att avsluta midsommarsfirandet innan alla beger sig för att tillbringa helgen på olika håll. 

Glöm inte: Glädje är till för att delas, mat likaså. 

Må väl!


Midsommar meny

Fördrink

Fläderblomsbål med salta snacks

Buffé

Inlagd sill
Löksill
Ägghalvor med majonäs och räkor
Laktosfri gräddfil med hackad gräslök
Lax och mangosallad ( för recept se inlägget: Lunch hos Elisabeth)
Glutenfria Prinskorvar
Köttbullar
Baconlindade daddlar
Kokt nypotatis
Stekt och saltad sötpotatis
Ostfyllda championer med svartpeppar
Kall limesås
Skivad honungsmelon

Efterrätt

Jordgubbar och laktosfri limoncellogrädde med glutenfria cantucci.
Cheesecake med hallon (ej glutenfri)


Kvällsmat

Laktos- och och glutenfri tacogratäng (för recept se inlägget: glutenfri tacopaj och flyttdagar. Gör pajen utan deg.)
Sallad
Nachos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar