måndag 9 maj 2011

Kall sås och konsten att fira

En av mina vänner brukar säga att vi svenskar kunde bli bättre på att fira lite oftare. Några av oss undviker till och med våra egna födelsedagar. Det finns kulturer i andra länder inte behöver någon stor anledning för att fira. De väljer istället att hitta så många små anledningar som möjligt för att kunna fira ofta. Att leva här och nu är egentligen skäl nog. Projektledare vet exempelvis att det är lika viktigt att fira uppfyllda delmål som det är att fira ett slutfört projekt för att hålla motivationen uppe hos alla deltagare. 

Vi är duktiga på att blicka framåt och att planera nästa steg, men det är viktigt att fira det som vi redan har uppnått. Hur ska vi annars kunna vara nöjda om vi inte kan njuta av våra segrar? Hur ska vi kunna känna oss kraftfulla om vi inte kan unna oss att glädjas över våra vinster? Hur ska vi annars kunna ta med styrkan och glädjen som bränsle när vi eftersträvar att nå nästa mål?

I lördags avslutade jag en av mina kurser och med min väns ord i bakhuvudet firade jag avslutningen på det bästa sättet jag vet. I goda vänners lag, ute i solen och med god mat. Kvällen var fylld av skratt, smakupplevelser, givande samtal och tid för mig att njuta av att min insats hade gett utdelning.

Vi inledde kvällen med att sitta i solen och dricka Vida orgánica (ekologiskt vitt vin) med frusna jordgubbar i. Därefter startade vi grillen. Vad passar bättre för en sommarkväll än grillning? 

På menyn fanns grillad lax med hemmagjord potatissallad,  grillade ostfyllda championer och en fräsch sallad med skivad squash, cocktailtomater, gurka, bladspenat och fetaost. Den hemmagjorda potatissalladen föddes ur ännu ett av mina köksexperiment där jag ursprungligen var sugen en kallsås till laxen. Som laktosintolerant köper jag aldrig de färdiggjorda potatissalladerna som finns i affären. Det är mycket roligare att vara kreativ. När jag hade blandat ihop en kallsås med de ingredienser som fanns tillgängliga i kylskåpet  insåg jag att jag kunde ta experimentet ett steg längre. Jag kokade potatis, skivade potatisen och blandade ner bitarna i såsen när de hade svalnat. Sim sala bim, så blev det en krämig potatissallad! 
  Kall sås

3 dl laktosfri créme fraiche 
1 tsk tomatpuré
1 tsk sambal o'lek
1 vitlöksklyfta
1 dl chilisaus

Ett tips är att tillsätta lite majonäs om ni ska använda såsen som bas till en potatissallad. Annars passar den utmärkt som kall sås till exempelvis lax eller som dip till morots- och gurkstavar. 

Stanna upp en stund och njut av dina segrar. Oavsett om det är genom att äta grillad mat, att spendera en stund i solen, att unna dig en kväll i trevligt sällskap eller att göra något som just du tycker speciellt mycket om. Det viktiga är inte hur du firar utan att du gör det.

Mål väl och lev väl!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar