söndag 1 maj 2011

Raw Food House

Raw food house ligger på Friisgatan 8 i Malmö. När jag och min trogna provsmakare svängde in på Friisgatan från Södra Förstadsgatan möttes vi av helt fullsatta uteserveringar. Fullt var det också när vi kom till den gröna dörren som stod vidöppen och välkomnande. Vi hade tur och lyckade hitta en mysig hörna inne i lokalen. 
Atmosfären i restaurangen påminner om en lantlig miljö som är anpassad för staden. Längs ena väggen var det estetiskt fint uppsatta korgar fyllda med diverse godsaker till salu. Bardisken är byggt av virke från Malmös gamla kloster och grönt är ett tema som genomsyrar mer än maten. 
Raw food house är öppet kl. 8-17 på vardagar och kl. 10-15 på lördagar. De serverar frukost, lunch och fika. Under vårt besök var det brunch som gällde och vi beställde lyxbrunchen för 139 kronor. 

Lyxbrunchen

 Raw sandwich med paranöt- och nässelmajonäs, groddar och tomat.
Thaisallad med kokoschips
Frukt och husets cookie serverad med te eller kaffe



Linda Nilsson, som äger restaurangen, arbetade bakom disken och tog emot vår beställning. Jag frågade givetvis om det var gluten i någon av ingredienserna och hon sa att hela brunchen var glutenfri. På glasdisken, där efterrätterna är håller hus, står det klart och tydligt att alla desserter är utan gluten, mjölkprodukter och socker. Perfekt! Jag kompletterade min brunch med en kall hemmalagad chai och ett linfrökex.

Brunchen var en symfoni av smaker utan att på något sätt vara för mycket. Den var fräsch, god och lagom mättande. Men här fanns inget utrymme att låta mättnadskänslorna ta över när det fanns en hel disk fylld av godsaker. Jag och min provsmakare tittade i samförstånd på varandra och gav upp kampen att försöka välja bara en efterrätt. Det slutade med att vi beställde fyra stycken. 

Våra efterrätter
Limepaj med en hallonsås
Raw Cheesecake med blåbär 
Vaniljcupcake och hallontopping
Raw äppelkaka serverad med cashew grädde


Efterrätterna var trevligt presenterade när vi fick dem och det var ljuvligt att veta att allting var naturligt. Inga knepiga tillsatser. Inga märkliga ingredienser för extra hållbarhet eller skumma smaker. "Ren mat. Helt enkelt". Det är Raw Food house slogan. En slogan som de lever upp till. 

Vi blev rörande överens om att limepajen var den klara favoriten. Den syrliga smaken från pajen tillsammans med hallonsåsen var en hit. Särskilt en varm vårdag. Jag var lite skeptisk till att beställa äppelkaka, då jag har ätit en del raw äppelkaka i mina dagar och ville bredda mina vyer, men då min provsmakare insisterade slog vi till med en sådan också. Äppelkakan hade en touch av, vad jag tror är, tahini och lite sälta. Riktigt gott! Blåbärscheesecaken var  härligt mörklila, men efter att ha tagit ett par tuggor önskade jag att den hade lite tydligare smak då blåbärssmaken var lite för subtil. Vaniljcupcaken med hallontoppingen var god och kan vara ett bra val för någon som vill ha något litet till kaffet.

Under tiden som vi satt och njöt av alla desserter lade jag märke till hur Linda talade med gästerna och besvarade frågor om raw food och annat. Hon var glad och närvarande. Det märks tydligt att hon trivs bra med att arbeta med mat och människor. 

Omdöme: Raw food house har en charmig, avslappnad och välkomnande miljö. Vi fick ett mycket trevligt bemötande av personalen och servicen var bra. Maten var fräsch, välgörande och samtidigt mycket god med naturliga smaker som umgicks på ett roligt sätt. Som gluten- eller laktosintollerant behöver man inte krångla med varken meny sammansättningar eller efterrättsuppoffringar. Det är fritt fram att njuta av ett restaurangbesök utan krångel. Jag kan inte säga annat än: tummen upp! Malmö har tur som har fått Linda Nilsson och hennes förmåga att skapa smakupplevelser som går hand i hand med en medvetenhet om miljöpåverkan och näringsinnehåll. Är du nyfiken på raw food eller vill ha en modern matupplevelser som har uråldiga rötter i kunskap om mat och välmående så är Raw food house väl värt ett besök!

Jag är övertygad om att man i framtiden kommer att hitta mig mumsandes på mat och efterrätter både innanför och utanför den gröna dörren. Raw food house kommer utan tvekan att bli ett av mina vattenhål framöver.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar