torsdag 5 maj 2011

Intervju med Emma Lundström, Raw food kreatör



I söndags träffade jag min vän och raw food inspiratör Emma Lundström. Hon började sin väg genom att experimentera med raw food i sitt eget kök och idag driver hon företaget Emmas raw food. Hennes koncept är: "så naturligt som möjligt, så gott som möjligt och så näringsrikt som möjligt." Emmas produkter är utan både gluten och laktos. Inspiration och glädje är till för att delas så idag få ni möta min inspiratör i en intervju nedan. 


Hur blev du intresserad av raw food?

Det blev jag via min yoga utövning. Jag har alltid varit intresserad av bra mat, mat som talar med kroppen. Raw food talar verkligen med kroppen på cellnivå. Jag blev förvånad över hur läkande och välgörande effekt som mat kan ha på oss. Jag måste erkänna att det till en början var bakverken som lockade mig mest och som fick mig intresserad. Än idag är det bakverken som jag tycker bäst om med raw food. Tänk att kunna göra så mycket goda saker utan socker och mjöl. Magiskt!

Du har inte alltid varit matkreatör. Vad fick dig att byta bana?

Jag har tidigare varit polis och insåg att polisvärlden inte längre var ämnad för mig. Ju mer som jag lärde känna mig själv desto tydligare blev det att jag ville arbeta med någonting annat . En av mina livsuppgifter är att hjälpa andra människor att hitta alternativ och raw food är ett alternativ till den matnorm som råder idag.


Vem är din inspiratör?

Jag inspireras av både Erica Palmcrantz och René Voltaire. Jag gillar framför allt René då hon har en bredare syn på mat och inte bara håller sig till en matstil. Jag äter också blandad kost och inte bara raw food. Dock äter jag inte kött, men jag älskar fisk och soppor. Det är viktigt att du aldrig förbjuder någon att äta vad de vill. Det är bättre att erbjuda personen ett alternativ som han eller hon själv får ta ställning till. Det får inte bli fanatiskt med raw food. Vi är alla unika och våra kroppar behöver olika saker för att må bra.

Hur ser den perfekta söndagsbrunchen ut för dig?


Jag älskar att äta sena frukostar med min sambo. Vi brukar skära upp mango, papaya, kiwi, banan och blåbär. Vi äter även kokt bovetegröt med hackade torkade aprikoser. Underbart gott! Louise, nu ska du och läsarna få ett tips. Mixar du avokado, banan och äpple eller päron med en stavmixer så blir det till en god sylt som är perfekt till frukosten.

Raw Chokladtårta
Foto: Emma Lundström
Hur återspeglas du i dina produkter?


Alla bakverk som jag gör är unika och ingen smakar som den andra. Varje bakverk har sin eld. Jag brinner för att göra en ärlig produkt. Både ärligheten och elden återspeglar sig i smakerna i mina bakverk.

Vilken är din favorit?

Min raw choklad boll. Jag äter minst en per dag. Jag älskar choklad och tycker att det är fantastiskt att kunna njuta av chokladbollen med vetskap om att ingredienserna inte är skadliga för kroppen.

Var hittar vi dig?


Red fellas juicebar i Malmö säljer mina produkter i alla sina juicebarer. Där kan du njuta av en färskpressad juice samtidigt som du äter en raw energibar. En glutenfri fika som i regel uppskattas av både kropp och smaklökar. Du kan även nå mig via min hemsida emmasrawfood.wordpress.com . På facebook hittar du mig genom att söka på "sinnrikt".                                                                                

Vad har du för tips till de som är nyfikna på raw food?


Sök på internet. Där finns massor av information. Det är så enkelt att göra raw food på egen hand i hemmet. Experimentera och hitta vad som passar just dig. Raw food behöver inte betyda krångel med massor av köksmaskiner och pulver. Har du cashewnötter, apelsin, kakao och dadlar hemma så tar det dig långt.

Vad skulle du avslutningsvis vilja ge för budskap till läsarna?

Välj mat med både smaklökar och hjärta. Var inte rädd för att prova nya saker och våga utmana de gamla tankesätt som vi har kring kost. Prova en raw food boll. Det är när vi går utanför våra gränser som vi når nya insikter.

Raw Chokladboll
Foto: Emma Lundström


Emma vet att jag älskar hennes kreationer och innan vi skiljs åt får jag provsmaka hennes nya bakverk äppeldröm samt får en raw chokladboll som färdkost. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Emma är fantastisk på det hon gör och att äta henne bakverk är ren lycka. När jag promenerar hem tänker jag på ett citat av Paulo Coelho: "Let the beauty we love become what we do."

Må väl!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar