söndag 15 maj 2011

Matmässan i Helsingborg, den 14 maj 2011

I lördags var det dags att åka på utflykt. Att uppleva nya smaker, prata med matpassionerade personer och mingla runt får mig att känna mig som fisken i vatten. Med matmässan i sikte packade jag en bil full med vänner och vi körde iväg mot ett regnigt Helsinborg. När dörrarna öppnades klockan 11:00 stod vi utanför redo att upptäcka alla de smakupplevelser som matmässan på Sundspärlan hade att erbjuda. Arrangemanget annordnades av föreningen DHS.

Lite osäkra på vad vi skulle möta klev vi in i en stor sal som var fylld av representanter från diverse matproducenter till föreningsrepresentanter av alla dess slag. Det första som vi ramlade över var Tasty Crispies och två glada kvinnor som frågade om vi ville provsmaka handbakade knäckebröd. Jag frågade om det var gluten i dem och fick till min förvåning snabbt svaret att de var både gluten- och mjölkfria. Gissa om jag provsmakade! Inte en utan fyra goda sorter som jag framöver kommer att ägna ett helt inlägg åt. Tasty Crispies är i uppstarten och med lite tur kommer vi att få ser mer av dem framöver.

Nu när vi är inne på ämnet goda smaker kan jag berätta att jag fick provsmaka en bit Parmigiano Reggiano, som varit lagrad i 24 månader, från Kulla gourmet. Jag skulle omöjligen kunna återge den ljuvliga smaken som spred sig i min mun i samma stund som jag stoppade in ostbiten eller den ljuvliga doften som jag fick uppleva dessförinnan. Jag kan bara berätta att jag sedan kryssade runt bland utställningsborden med ett leende på läpparna.

Vad kom efter osten? Jo, lokalproducerade tomater från Vikentomater. Det är skillnad på tomater och tomater! På utställningsbordet fanns ett antal olika sorter uppställda. Mannen bakom bordet var mer än villig att berätta om de olika sorterna och lät mig provsmaka på både den ena och den andra. Favoriten blev Aranca på kvist och givetvis slutade det med att jag köpte en påse tomater. Några stora gröna för dekorationens skull och några Aranca på kvist till min mamma som älskar tomater lika mycket som jag. De doftade underbart och hade en fyllig smak till skillnad från många av de smaklösa vattniga tomaterna som säljs i matbutikerna. Att använda bra råvaror är A och O när man ska laga god mat och för att få bra råvaror måste vi ta hand om vår miljö. Sunt förnuft helt enkelt!

Det fanns ett flertal olika förbund och föreningar kopplade till diverse sjukdomar representerade på mässan och i en grön monter med utsikt över mässan fanns Svenska celiakiförbundet. Jag måste erkänna att jag, trots mitt engagemang gällande frågor som rör celiaki, ännu inte har gått med i förbundet. Med mottot "hellre sent än aldrig" gick jag dit och bad om att få fylla i en medlemsblankett. Jag fick ett fantastiskt bemötande av förbundets representanter. Vi diskuterade matlagning, näringsupptag och förbundets olika arrangemang för medlemmarna. Jag fick provsmaka ett flertal glutenfri produkter och personerna vid bordet gav intryck av att vara en del av ett välkomnande och engagerat förbund.

Från celiaki till honung. Inte vilken honung som helst utan skånsk honung. Hallonhonung och rapshonung var två av ett stort antal olika sorter som stod på utställningsbordet. Kvinnan bakom bordet berättade att bonden flyttar bina efter säsong och väder till olika platser som i sin tur sedan påverkar smaken på honungen. Rapshonungen kommer exempelvis från när bonden har ställt bina mitt i ett rapsfält. Ett praktexempel på hur man på ett naturligt sätt kan påverkar smaker utan att använda kemikalier.

Under vår vistelse passade vi på att lyssna på ett föredrag av Bo Hagström. Bo känner ni säkert till från programmet Solens mat. Jag kommer att berätta mer om föreläsningen i ett av de kommande inläggen.

Det var ett bra initiativ av DHS att anordna en mässa med fokus på välmående ur många olika aspekter.  Tummen upp för mina underbara vänner som följde med på mässan och som delar mitt engagemang. Ni är guld värda!

Soliga söder har utan tvekan ett stort utbud av läckerheter. Vidga vyerna och passa på att uppleva alla Skånes underbara smaker när du får chansen.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar