tisdag 22 januari 2013

Citronsill och limebladssill


I julas inspirerade min granne mig att själv smaksätta sill. Hon bjöd mig och Kärleken på sill smaksatt efter ett hemligt recept och den var mycket god. 

På jakt efter sillrecept hittade jag först ett recept på citronsill i tidningen Allt om mat julspecial 2012 och därefter ett recept på limebladssill i Allt om mat nr 20 2011.  Då jag är mycket förtjust i citrusfrukter tänkte  jag att dessa skulle passa mig utmärkt. 

Med en knivsudd hybris i kroppen lovade jag dessutom, innan provlagning, att Kärleken och jag skulle ha med oss båda sillsorterna till julbordet. På ett buffébord räcker citronsillen till ca 10 personer och limebladsillen till ca 8 personer. 

Lyckligtvis var båda recepten lätta att genomföra och även riktigt goda. Speciellt citronsillen blev uppskattad av familjen då dess lätta smak och syrlighet bröt av mot det annars ganska tunga julbordet. 

Svenskar äter inte bara sill vid jul utan även vid påsk och midsommar och jag tänkte att dessa recept, istället för att bli försenade jultips,  kunde bli tidiga tips inför påsken eller kanske komplement till midsommarbordet. Och om Kärlek får som han vill kommer de i vårt fall även att bli ett komplement till brunchbordet på helgen. De är väl värda att prova. 

Vill du inte använda 5-minuterssill kan du köpa inläggningssill och själv göra en ättikslag.

Må väl! 

Citronsill

2 burkar 5-minuterssill (à 420 g)
1 äggula
2 msk dijonsenap
1 citron, rivet skal
1 msk pressad citron
1,5 dl rapsolja
1 msk strösocker
0,5 tsk salt
1 krm nymalen vitpeppar
3 msk laktosfri crème fraiche

Garnering: Citronskal i strimlor


Gör så här:

1. Blanda äggula, senap och citronskal och citronsaft. Tillsätt oljan i en fin stråle och vispa till en slät sås. Tillsätt socker, salt, peppar och laktosfri crème fraiche.

2. Låt sillen rinna av. Lägg den i såsen och låt står ca 24 timmar. Garnera med citronskal före servering.





Limebladssill

2 förpackningar 5-minuterssill (à 420 g)
2+1 lime
8 limeblad

Gör så här:

1.  Låt sillen rinna av, men spara lagen. halvera 2 lime och pressa ut saften. Blanda limesaft oh limeblad med lagen. Häll lagen över sillen och låt stå i kylen i ca 1 dygn.

2. Skölj den tredje limen noga i ljummet vatten. Skär den i tunna skivor. Blanda ner limeskivorna i sillen före servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar