lördag 5 januari 2013

Laktosfri pannacotta

Under hela 2012 utmanade jag mig att ett par gånger i månaden testa nya recept för att lära mig nya saker och för att utvecklas i köket. Detta året ämnar jag att göra det ännu oftare. För ett par dagar sedan testade jag att göra laktosfri pannacotta för första gången. Jag har, av någon outgrundlig anledning, haft föreställningen att det skulle vara svårt att göra pannacotta, men jag hade fel. 

Pannacotta innehåller grädde, strösocker, vaniljstång alternativt vaniljpulver och gelantinblad. Genom att bara byta ut vanlig vispgrädde mot en laktosfri variant så får du en efterrätt som personer med både glutenallergi och laktosintolerans kan äta. Och det är riktigt gott! Även om jag tycker att original receptet med vaniljsmak smakar underbart tror jag att jag nästa gång ska testa att göra en pannacotta med limesmak. Omväxling förnöjer!

Må väl!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar