torsdag 17 januari 2013

Honungs- och timjanrostade nötter och frön


En av mina topp tio upptäckter år 2012 gjorde jag i tidningen Allt om mat. I tidningens 14:e nummer 2012 publicerade Allt om mat ett reportage från Sophie Berlins bröllop. I reportaget fanns ett recept på Honungs- och timjanrostade nötter och frön som Sophie bjöd sina gäster på. 

Jag hittade receptet av en slump i höstas, då jag letade i olika jultidningar efter inspiration. Bland alla julspecialer hade nummer 14 smugit sig in och när jag slog upp tidningen på måfå var det här det första receptet jag såg. Det lät för gott för att missas så jag provlagade en omgång samma kväll. Vilken hit!

Receptet är för ca 15 dl nötmix, vilket gör att du både kan njut av dem till fredagsmyset eller servera dem innan en middag. Då har du dessutom mer än tillräckligt kvar för att kunna ge bort en burk nötmix till dina nära och kära. Bättre present i ätbart format får man leta efter! 

Ett tips är att passa på att äta ett par stycken när de fortfarande är ljumna. Kärleken brukar uppskatta att äta dem direkt från plåten.

Njut och må väl!




Honungs- och timjanrostade nötter och frön

Tid: ca 30 min

6 dl saltade cashewnötter
4 dl pumpakärnor
4 dl sötmandel
2 dl solrosfrön
4 msk hackad timjan alt. torkad timjan
4 msk olivolja
2 msk flytande honung
2 msk flingsalt
2 tsk chiliflakes

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg nötter, kärnor, mandel och frön i en långpanna med bakplåtspapper.
Rosta mitt i ugnen ca 10 minuter till fin gyllenbrun färg.

2. Blanda timjan, olja, honung, flingsalt och chiliflakes med nötter och frön. Rosta ytterligare ca 10 minuter. Ta ut och låt svalna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar