tisdag 15 januari 2013

Gluten- och laktosfria scones


Semester! Idag ställde vi inte klockan utan lät dagsljuset och mopsen få agera väckarklockor. Vilket ljuvligt sätt att vakna! I fredags flyttade Kärleken in då han precis har blivit klar med sin utbildning. Då det är många praktiska saker som behöver ordnas vid en flytt valde jag att ta semester i tre dagar så att vi i lugn och ro kunde starta vårt nya samboliv. Ett alternativ som jag verkligen kan rekommendera till alla som är i fas att flytta och som har någon extra semesterdag över.

Kärleken älskar scones och jag älskar utmaningar så vi var rörande överens om att just den här morgonen skulle bli perfekt för att testa att baka gluten- och laktosfria scones för första gången. Det blev mycket gott!

Grundreceptet har jag hämtat från Sempers hemsida. Jag har valt att byta ut mejeriprodukterna mot laktosfria varianter och även valt att lägga till en tesked fiberhusk samt lite salt. Då jag var osäker på hur många personer receptet var till så gjorde jag en dubbelsats scones, men en sats hade räckt gott och väl till både mig och Kärleken. Jag delade degen i fyra delar vilket resulterade i fyra jättelika scones så nästa gång kommer jag att göra fler mindre scones istället.




Gluten- och lakosfria scones
270g glutenfri mjölmix
2 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1/3 tsk salt
50 laktosfritt smör
2 dl laktosfri mjölk

Blanda alla torrvaror och finfördela sedan smöret i blandningen. Häll i mjölken och arbeta därefter ihop allting till en deg. Forma degen till bullar och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta ut bullarna och skåra dem i fyra delar. Picka slutligen dem med en gaffel. Sätt in i ugnen på 250 grader och grädda i ca 10 minuter. 

Servera dem med det som gör dina smaklökar glada. Personligen tycker jag att scones är som bäst när de precis kommit ut ur ugnen och serveras med en kopp te, smör, ost och marmelad alternativt lemon curd. 

Njut och må väl! 




1 kommentar: