torsdag 3 januari 2013

Glutenfri mandelgratinerad torsk med potatismos och äppelsallad


Nu är julen över och det nya året är kommet. Under 2012 gjorde jag någonting som jag aldrig trodde att jag skulle göra. Jag började att prenumerera på en matkasse, nämligen Linas matkasse. Innan dess tyckte jag att matkassar hämmade den egna kreativiteten, men ack så fel jag hade. Det är ett utmärkt sätt att variera sin vardagsmat och samtidigt lära sig nya rätter som man aldrig annars hade ramlat över.

När Kärleken, som i vanliga fall studerar i en annan stad, kom hem över sommaren så bestämde vi oss för att testa en matkasse för att se om den kunde underlätta vardagspuzzlet. Vi blev båda positivt överraskade. Fina råvaror, goda recept med bra variation och smidig leverans hem till dörren. Jag vill passa på att tillägga att vi givetvis inte har blivit sponsrade på något sätt utan att detta är vår egna upplevelse som betalande kunder.

Linas matkasse är varken laktosfri eller glutenfri, men jag upplever det som lätt att omvandla recepten till en mer allergivänlig variant. Nedan har jag publicerat ett av mina favoritrecept från Linas matkasse under 2012 och jag har endast bytt ut mjölkprodukterna mot laktosfria varianter samt använt glutenfritt ströbröd. I övrigt fanns alla ingredienserna i matkassen.

I julas flyttade Kärleken hem alla sina saker till mig och om 8 dagar går vi från att vara särbos till att bli sambos. Vi är båda rörande överens om att Linas matkasse ska fortsätta att vara en del av vår vardag, i alla fall varannan vecka. 

En annan matkasse som har fått bra kritik är middagsfrid  och jag har lyckats övertala Kärleken om att vi även ska testa den, i jämförande syfte. Den 21 januari får vi vår första leverans och efter några veckor kommer jag att publicera en recension om middagsfrid.

Var inte rädd för att testa nya saker, det värsta som kan hända är att du hittar något som du tycker om. 

Må väl!






Ingredienser till 4 portioner

2 äpplen
1 kruka dill
50 g mandelspån
250 g morötter
1 kg potatis
1/2 purjolök
600 g torskfilé
1 msk balsamvinäger
lite laktosfri mjölk
2 msk olja
3/4 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk laktosfritt smör
1/2 dl glutenfritt ströbröd




1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Skala och koka 1 kg potatis.

3. Smält 3 msk laktosfrittsmör. Finhacka en kruka dill. Blanda smör, dill, 1/2 dl glutenfritt ströbröd och 50 g mandelspån.

4. Lägg ca 600 g torskfilé i en ugnsform. Krydda med 3/4 tsk salt och 2 krm svartpeppar.

5. Fördela mandelblandningen över fisken och tillaga mitt i ugnen i 20-25 minuter.

6. Riv 250 g morötter. Tärna 2 äpplen och strimla 1/2 purjolök (är purjolöken stor, använd en tredjedel)). Blanda allt och ringla över 2 msk olja och 1 msk balsamvinäger. Smaka av med salt och svartpeppar.

7. Mosa potatisen med potatisstöt eller elvisp. Tillsätt 1 msk laktosfritt smör och späd med lite laktosfri mjölk.

8. Servera fisken med potatismos och äppelsallad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar